Jak na věc


vyvážení žump

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

    Funguje to v podstatě tak, že v každém RAW konvertoru najdete dva posuvníky. Prvním nastavujete barevnou teplotu, resp. teplotu bílé barvy. Druhým pak barevný odstín. Tento způsob má tu výhodu, že si můžete vyzkoušet více „vzhledů“. Ty pak klidně vyexportejete do JPEG souboru a získáte tak několik verzí původního souboru.
    Jak vidíte, existují zde tři možnosti. Buď můžete nechat vše na počítači, nebo můžete teplotu bílé barvy nastavit ručně. Jednoduše programu řeknete: „Hele to, na co teď kliknu, je ta správná bílá barva…“, a nebo můžete zadat barevnou teplotu a odstín manuálně.
    Rozdíl mezi datovým formátem RAW a obrazovým formátem JPEG jsem vysvětloval minule. RAW má oproti formátu JPEG mnoho výhod. Jednou z nich je právě možnost pohodlně nastavit teplotu barev dle vašich požadavků a záměrů.
    Velice populární volba, která je často zabudována i v levnějších modelech fotoaparátů. Pro správnou funkci stačí mít u sebe kus bílého papíru nebo 18% šedou tabulku. Zamíříte na kus papíru či na šedou tabulku fotoaparát, namáčknete spoušť, popř. pořiďte snímek. Pak už stačí jen říci: „Fotoaparáte, tenhle povrch je ta správná bílá barva.“ Foťák se následně podle toho zařídí.


Vyvážení bílé – WB (White Balance)

    V dobách klasických filmů se funkce vyvážení bílé barvy řešila výměnou filmového materiálu za vhodnější. Dále pak použitím různých filtrů před objektivy. Což bylo v praxi velice nepohodlné.
    Pokročilejší fotoaparáty mají krásnou funkci a to přesné nastavení teploty bílé barvy. Pokud znáte teplotu okolního světla, je to ideální funkce právě pro vás. Nastavení je totiž přesné, snadné a rychlé. Jedinou nevýhodou tohoto systému je to, že musíte znát teplotu okolního světla. Tu můžete zjistit pomocí speciálních měřičů.
    Začnu tím nejzákladnějším – Slunce. Jeho barva světla totiž závisí na čase, počasí i nadmořské výšce. Ráno je světlo Slunce dopadající na Zemi spíše načervenalé. Jakmile ho zakryjí mraky, je spíše do modra. To může přinést hned několik problémů…Slunce však není jediným zdrojem světla. Setkat se můžete např. s klasickou žárovkou, zářivkou, LED svítilnou, svíčkou, ohněm a nebo třeba zábleskovým zařízením v ateliéru.
    Levné i pokročilejší fotoaparáty dnes již obvykle funkci vyvážení bílé barvy obsahují. Najdete ji buď na některém tlačítku fotoaparátu nebo pak v menu fotoaparátu. V každém případě hledejte zkratku WB.


Příklady barevných teplot různých světelných zdrojů

    Pro zemědělské podniky a provozovatele BPS nabízíme vyvážení kejdy a digestátu. Aplikace na pozemek je možná povrchově nebo vpravením přímo do půdy. Přeprava a aplikace se provádí nejmodernějšími technickými prostředky, které splňují vysoké požadavky na rychlost, přesnost a výkonnost. Díky vysoké spolehlivosti a velké výkonnosti dochází k optimálnímu využití tekutých hnojiv v krátkých agrotechnických lhůtách. Prostřednictvím diskového adaptéru osazeného na kejdovači Schuitemaker Robusta je aplikace kejdy nebo digestátu prováděna přímo do připravené rýhy. Hnojivo se tak účiněji zapraví do půdy a pro rostliny snáze přístupné.
    Fotografujete-li produkty, tak určitě. Barvy by měly být co možná nejvěrnější. Zde se vám kalibrační tabulka jistě bude hodit. V opačném případě je to především na vašem uvážení.
    Ne vždy je nutné mít u sebe 18% šedou kalibrační tabulku. A už vůbec není třeba dbát na 100% barevně shodné snímky. Zkuste být kreativní. Měňte nastavení, experimentujte. Však funkce vyvážení bílé barvy k tomu doslova vybízí. Je to totiž opravdu mocný nástroj, kterým můžete totálně změnit náladu celého snímku několika kliknutím v menu.
    Tento systém je velice vhodný pro mnoho situací, kde má automatika problémy nebo nastavuje rozdílné hodnoty. Nicméně je třeba znát přibližnou teplotu barev při různých nastaveních. V opačném případě se snadno můžete dostat do problémů s teplotou barev na snímku.


Kdy je potřeba dbát na věrnost barev

    Mohlo by se zdát, že se jedná o v podstatě stejné možnosti nastavení jako u konvertoru RAW souborů. Zkušenost mě však přesvědčila o opaku. Někdy jsou výsledky stejné či velice podobné. Nicméně mám pocit, že v tomhle má prostě RAW bezkonkurenčně navrch. Například při focení ve sportovní hale. Zde se mísí venkovní světlo se světlem zářivek. Při úpravách JPEG souborů jsem dostával vcelku dosti barevně odlišné snímky než při vyvážení bílé barvy v RAW konvertoru. Jen malá vsuvka – a ano, zapomněl jsem před focením do JPEG říci fotoaparátu – hele, tohle je bílá barva. To proto, že jsem neměl po ruce žádný kus bílého papíru nebo šedou kalibrační tabulku.
    Pokud nefotíte do RAWu nebo tyto datové soubory váš fotoaparát nepodporuje, můžete využít dostupných editorů JPEG souborů. Zde by nám mohla použít starší verze programu Zoner Photo Studio 17 od firmy Zoner.
    Na fotoaparátech je pojem vyvážení bílé obvykle označen zkratkou WB z anglického „White Balance“. Staré filmové fotoaparáty či kamery vyvážení bílé nemají. Tato funkce přišla až s příchodem digitální techniky. Hodila se nejen fotografům, ale především všem filmařům.
    Ve většině dnešních fotoaparátů si můžete vybrat mezi přednastavenou teplotou světla. Fotograf fotoaparátu řekne, jaké světlo předpokládá a fotoaparát se dle toho zařídí. Obvykle se dá tedy vybrat mezi těmito možnostmi vyvážení teploty barev na:
    Každý z těchto světelných zdrojů má i svojí specifickou barvu světla. Třeba taková žárovka má spíše červeno-oranžové světlo. Zářivky jsou často více do modra či do zelena. Jenže ono je to přeci jen trochu složitější.


blog o focení nejen pro začínající fotografy

    Teplota světla se vyjadřuje v Kelvinech (°C = K – 273). Bylo totiž objeveno, že „spektrum světla, které vyzařuje těleso, je funkcí jeho teploty“. Tak a tím s odbornostmi končím. Vlastně si dovolím ještě jednu věc a to ukázkovou tabulku.
    Lidské oko vcelku obstojně klame. Má totiž schopnost se rychle adaptovat. A to nejenom na tmu či na silné světlo, ale také na barvu světla. Běžně se vám pak může stát, že fotíte scénu, kde svítí zářivka. Ta se vašemu oku jeví jako bílá, ale fotografie má pak úplně jiný barevný nádech. Někdy zelený, nebo modrý, jindy spíše červený.
    Na rozdíl od vidění člověka, fotoaparát neví, jak má bílá barva vypadat. Proto je mu třeba trochu pomoci. Naštěstí existují způsoby, jakým lze vyvážení bílé barvy ve fotoaparátu snadno změnit. V podstatě existuje 5 způsobů, jak pohled fotoaparátu na scénu změnit.
    Automatické vyvážení teploty bílé barvy obvykle nefunguje při focení za použití umělých světel. Např. v tělocvičnách, obchodech, nebo při použití externích blesků.


Vyvážení bílé, WB neboli White Balance obecně

    Automatické nastavení teploty bílé barvy AWB (z angl. Automatic White Balance) je funkce v podstatě všech digitálních fotoaparátů. Po zapnutí této funkce senzory fotoaparátu sami vyhodnotí světlo ve scéně a pokusí se teplotu bílé barvy nějak nastavit.
    Tento systém funguje kupodivu vcelku spolehlivě u většiny fotografovaných scén. Nicméně ani tento systém není neomylný a za určitých podmínek není úplně vhodný.
    Vyvážení bílé barvy je pojem, se kterým jsme se již několikrát setkali. Naposledy při testování fotoaparátu Canon EOS 50D. I vy se s ním můžete setkat. To si takhle fotíte a najednou mají vaše fotografie např. modrý nádech i přes to, že to takhle předtím nevypadalo.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
cache: 0000:00:00