Jak na věc


psaní velkých písmen vánoce

Šotek se těší na dílka vašich žáků

    Obecné zásady pro psaní velkých písmen jsou popsány v základní pravopisné příručce – v PČP, podrobněji v akademické verzi, stručněji ve školní. Obě verze v roce 1993 přinesly v psaní velkých písmen několik dílčích změn. Týkaly se psaní některých typů pojmenování veřejných prostranství (ulice, náměstí atp. – viz Velká písmena – ulice, třídy, nábřeží, náměstí, mosty, sady, zahrady, aleje, kolonády), psaní názvů organizací (např. ministerstev, škol, fakult – viz Velká písmena – organizace (státy, správní oblasti, zastupitelské sbory, ministerstva, školy, divadla apod.)), psaní názvů organizačních složek (viz Velká písmena – organizační složky (pobočka, úsek, odbor, výbor apod.)) a psaní jmen Vánoce a Velikonoce (viz Velká písmena – dějinné události, památné dny a svátky). U ostatních názvů zůstal způsob psaní nezměněn.
    Čestné uznání za propojení příspěvků do souvislého příběhu, tak byl v soutěži Nadílka našich dílek 2011 ohodnocen sborník Jak to bylo s Šahrazád dál aneb tisíc a další noci, který vznikl ve čtvrtém ročníku ZŠ Opava-Malé Hoštice. Protože se vytvoření celistvého textu ukázalo pro tvorbu sborníku jako zajímavý a nosný nápad, poprosili jsme paní učitelku Mgr. Lenku Reichlovou, aby nám vznik sborníku přiblížila. Pod článkem najdete sborník v elektronické podobě... Celý článek
    Na následující mapě uvidíte, odkud pocházejí školy, které se účastnily soutěže Nadílka našich dílek 2011. Z mapy se lehce dostanete na webové stránky škol nebo na pdf soubory sborníků. Vyzkoušejte to... Celý článek
    Občas se zeptá snad každý sám sebe, kým vlastně je a jaký má v životě cíl. Pro někoho asi není snadné si hned odpovědět, ale už položení si takových otázek jej někam posouvá... Celý článek


Dílny pro redakce školních časopisů a sborníků základních škol

    Stále nám můžete posílat vydařená dílka svých žáků. Nejlepší z nich publikujeme na webu www.sotkoviny.cz. K tématům rozhovor, recenze, komiks, fiktivní deník, horor a básnička jsme pro vás připravili velké množství podpůrných materiálů, které vaši výuku zefektivní. Motivujte žáky k psaní a prezentaci skvělých dílek!.. Celý článek
    Ráda bych vás upozornila na některé tituly a jednotlivé texty, které by měl, podle mého názoru, znát každý učitel zabývající se tvořivostí a psaním... Celý článek
    Prázdný bílý papír a pokyn k napsání slohové práce je noční můrou nejednoho žáka. Zkuste pro svou třídu udělat psaní zajímavější a jednoduší pomocí grafické pomůcky, kterou zahraniční vzdělávací pracovníci pojmenovali „story map" (mapa příběhu)... Celý článek
    Tato metodika je určena pořadatelům celostátních soutěží školních literárních sborníků. Zároveň nabízí tipy, jak žáky inspirovat k tvorbě kvalitního školního sborníku. Metodika využívá materiály a zkušenosti, které jsme nashromáždili během pořádání tří ročníků soutěže Nadílka našich dílek v letech 2010 až 2012... Celý článek


Vedeme žáky k samostatnému psaní – 1. díl – Představení základních metod

    Dne 20. listopadu proběhlo na FZŠ Táborská v Praze slavnostní vyhlášení výsledků soutěže školních literárních sborníků Nadílka našich dílek 2012, kterou uspořádalo občanské sdružení Abeceda (www.abeceda-os.cz) v rámci projektu Čtenářská gramotnost a projektové vyučování (www.ctenarska-gramotnost.cz)... Celý článek
    Následující metodika je určena pořadatelům okresních soutěží školních literárních sborníků. Zároveň nabízí tipy, jak žáky inspirovat k tvorbě kvalitního školního sborníku. Metodika využívá materiály a zkušenosti, které o.s. Abeceda shromáždilo během pořádání třech ročníků soutěže Nadílka našich dílek v letech 2010 až 2012... Celý článek
    Žádný seznam všech oficiálních vlastních jmen nemůže existovat. U jmen, u nichž je způsob psaní závislý na věcných znalostech, se můžeme pouze opírat o encyklopedie, geografické slovníky a některé další, speciální příručky. Pokud v nich některé z pojmenování nenalezneme – jde zejména o různé názvy organizací, ať už současných, nebo historických, staveb a dokumentů –, lze se řídit pouze obecným pravidlem, jak daný typ psát.


Ze zákulisí školního sborníku (K)rok za (k)rokem školním rokem – Rozhovor na dálku 2

    Pokud chceme, aby žáci uměli věci a osoby zajímavě popisovat, musíme je nejdříve přesvědčit, že popis jako takový je zajímavý. K tomu nám poslouží třeba pohádka Carla Sandburga O svatebním průvodu, kde je právě popis tím, co tvoří jádro příběhu. Vlastně je zde děj tak potlačen, že nelze ani o příběhu mluvit, spíše jde o popis události, kde se však fantazii meze nekladou. A tak i vaši žáci budou na konci lekce umět vykreslit nové postavičky, které by zařadili do svatebního průvodu hadrové panenky... Celý článek
    Nechte se inspirovat žánrově jednotným sborníčkem s fantasy povídkami, který se v soutěži umístil na celkovém druhém místě. Sborník nese název Ve dračích spárech. Jistě vás zaujme i sborník s názvem Dopis bez textu, který obsadil třetí příčku, oceněn byl zejména za kvalitní zpracování závažného tématu (holocaust). Podívejte se také na sborníky Jak se dělá kniha, Almanach (Broumov) a Pohádky... Celý článek
    Jak navodit v hodině tvůrčí atmosféru a aktivizovat dětskou fantazii? Nejlepší je zkombinovat několik osvědčených receptů: krátká aktivita, jednoduché zadání, hodně smíchu. Podle dvou snadných rad s dětmi vytvoříte pětiminutové grotesky a připravíte příjemné prostředí pro další činnosti v hodině. Kromě toho si žáci nevědomky osvojí, že konkrétní situace má v textu nepoměrně větší sílu než obecné tvrzení... Celý článek


Psaní velkých písmen – obecné poučení

    V letech 2013 až 2017 probíhá udržitelnost projektu Čtenářská gramotnost a projektové vyučování. V rámci udržitelnosti nabízíme základním školám akreditovaná školení v rámci DVPP na téma čtenářská gramotnost, mediální výchova, tvůrčí psaní a projektové vyučování. Školení se koná přímo na škole, která si ho objedná... Celý článek
    Velká písmena lze v češtině zvolit i pro vyjádření úcty (např. Vy, Váš v korespondenci, Hospodin, Bohorodička, Jeho Excelence). Pro češtinu, na rozdíl třeba od angličtiny, však není charakteristické, aby se velká písmena psala na začátku výrazů, které chceme zdůraznit. Pokud pisatel považuje za účelné určitá slova, např. základní pojmy v zákonu, ve vyhlášce, v předpisu, v reklamních textech, v dopisech pro zákazníky atp., zvýraznit, měl by užít jiný řez písma: kurzivu, tučné písmo, popř. celý výraz napsat verzálkami nebo podtrhnout. Rozhodně není správné psát: *V této vyhlášce je Celní prostor definován…, *můžete si Účet založit v nejbližší Pobočce, *přípravek proti Lupénce a Ekzémům, *v Žádosti uveďte Jméno, Příjmení a Adresu.


Obrázky a jejich využití v tvůrčím psaní – 1. díl – Karty herní i magické

    Učit psát poezii může znít jako určitý protimluv, neboť právě tato tvůrčí činnost by měla být maximálně svobodná a nespoutaná. Přesto existuje řada činností, které žákům mohou poezii přiblížit, učinit zajímavou a přitažlivou a v její tvorbě žáky posunout dále... Celý článek
    V ilustrovaných knihách nacházíme nepřeberné množství námětů pro psaní. Můžeme přečíst jen začátek příběhu a podle obrázků ve zbylé části knihy předvídat, jak se bude příběh dále odvíjet. Můžeme také podle obrázků komiksu usuzovat na text bublin či doprovodný text. Jak ale konkrétně takové hodiny vést, jakými knihami se nechat inspirovat a jak při tom ještě vytvořit leporelo?.. Celý článek
    Prezi je známý nástroj na tvorbu nelineárních prezentací, které mají blíže k myšlenkové mapě než k PowerPointu. Jeho využití může být velice různorodé a výsledné prezentace jsou pro žáky zajímavé a zábavné. V následující přípravě se zaměříme na zajímavou aktivitu, která může pomoci s rozvojem představivosti, fantazie a kreativity... Celý článek


Sborníky ze soutěže Nadílka našich dílek 2011 – 1. díl

    U mnohých pojmenování, která byla vždy jednoznačně považována za obecná a pravopisně neproblematická, se v posledních letech stále častěji, patrně i vlivem angličtiny, objevují podoby s velkým písmenem. Z toho pramení i nejistota některých uživatelů češtiny (a následně i poradenské dotazy), jak je psát.
    Způsob psaní některých pojmenovacích typů, jak ukazuje praxe, se stále častěji od doporučení PČP odchyluje. Jde o pojmenování, u nichž PČP zcela jednoznačný návod nedávají. Mezi ně patří např. pojmenování organizačních složek (PČP doporučují psát názvy kateder s malým písmenem, v praxi se však tento typ stále častěji objevuje s písmenem velkým), u nichž je třeba připustit dvojí způsob psaní. To ovšem neplatí pro pojmenování, pro něž existují zásady zcela jednoznačné nebo jejichž způsob psaní je po léta ustálený: Čech, čeština, katolík, Blízký východ, Česká republika, Evropská unie, Ladovy postavy, ladovské postavy atp.
    Nabízíme Vám možnost publikovat vydařené slohové práce vašich žáků na portále http://www.sotkoviny.cz . Tento web je určen všem žákům základních škol, kteří by proto měli být hlavními autory článků. Chtěli bychom zveřejnit texty žáků, které považujete za zajímavé a které by se zájmem četli návštěvníci našeho webu... Celý článek


Nadílka našich dílek 2011 – Termín přihlášení do soutěže prodloužen do 24.5.2011

    Francouzský pedagogický reformátor Célestin Freinet přišel se spoustou zajímavých námětů a metod, jak zlepšit výuku. V českém školství se bohužel zatím neprosadily, ačkoliv jsou už 80 let staré a ve Francii i dalších zemích hojně používané... Znáte principy jeho pedagogiky?.. Celý článek
    Přinášíme vám výčet zahraničních webových stránek, které se věnují tvůrčímu psaní. Tento seznam budeme průběžně doplňovat. Pokud jste narazili na nějaký další zajímavý web, neváhejte a podělte se o svůj objev s ostatními učiteli prostřednictvím diskuzního okénka pod tímto článkem... Celý článek
    Přečtěte si zajímavé informace o sborníku Mezi pražci mladějovické úzkokolejky, který vznikl na ZŠ Moravská Třebová, Kostelní náměstí 21, 571 01 Moravská Třebová. Na naše otázky odpovídal Vlastimil Novák... Celý článek
    V pondělí 27. června proběhlo v pražském Domě čtení slavnostní vyhlášení výsledků soutěže školních sborníků Nadílka našich dílek 2011, kterou uspořádalo občanské sdružení Abeceda v rámci projektu Čtenářská gramotnost a projektové vyučování (www.ctenarska-gramotnost.cz)... Celý článek


Vedeme žáky k samostatnému psaní – 3. díl – Společné psaní aneb Píšeme společně s žáky

    Jak již sám název napovídá, psaní modelované učitelem spočívá v tom, že text je na tabuli zapisován učitelem, který přitom nahlas komentuje každý krok, čímž žákům ukazuje, jak při tvorbě textu přemýšlí. Psaní modelované učitelem se užívá spíše při práci s kratšími texty, protože v opačném případě hrozí, že se žáci přestanou soustředit. Je prvním krokem na cestě k samostatnému psaní, a proto se nejčastěji používá převážně v nižších ročnících... Celý článek
    Tvůrčí psaní nemusí končit u psaní. Mohou se k němu pojit i jiné doprovodné aktivity a navazovat na něj mohou činnosti spojené s prezentací a publikováním textů. Na různé možné výstupy tvůrčího psaní se zaměřuje tento článek... Celý článek
    V tomto článku naleznete tip, jak žáky motivovat ke společné tvorbě vlastní knihy a jak začít s třídním projektem, který jsem pojmenoval „Vydáme si vlastní knížku!"... Celý článek
    Psaní povídek či pohádek patří mezi relativně běžné slohové činnosti. Storybird umožňuje vykročit ze stereotypu a nabídne spojení literárního díla studenta s předpřipravenými ilustracemi. Vše se navíc promění v elektronickou knihu, kterou mohou žáci publikovat a sdílet s přáteli... Celý článek


Příspěvky označené jako 'Tvůrčí psaní'

    Na webu Šotkoviny (www.sotkoviny.cz) vyhlašujeme každý měsíc téma, k němuž nám mohou žáci posílat své příspěvky. V červnu a červenci to byl „Komiks o mně". Nyní k tomuto tématu přidáváme ještě téma „Plyšák na prázdninách". Žáci mohou psát, co v létě zažila jejich oblíbená hračka nebo co se přihodilo jejich talismanu. Psaní lze pojmout formou deníku, cestopisu, reportáže... Vypravěčem však bude sám „plyšák"... Celý článek
    Z některých vlastních jmen se při užití v přeneseném významu stávají jména obecná, např. to byla havaj, ten je učiněný harpagon (viz též Velká písmena – jména živých bytostí a přídavná jména od nich odvozená).
    Proč je Andersen považován za jednoho z nějvětších pohádkářů, když jeho příběhy končí špatně? Jsou to ještě vůbec pohádky? V přípravě Lenky Reichlové uvidíte, že je dobré se takovými otázkami zabývat už na prvním stupni základní školy a že tyto analýzy pohádek mohou být výborným východiskem pro tvůrčí práci žáků... Celý článek
    Využijte naše tipy pro tvorbu přáníček a zašlete nám vydařená dílka svých žáků. Rádi je publikujeme! Tématem pro květen a červen je originální přáníčko... Celý článek
    Třebaže PČP u některých pojmenovacích struktur dávají uživatelům jistou volnost ve volbě počátečního písmene, nelze ji uplatňovat zcela libovolně. S malým písmenem je třeba psát pojmenování označující:


Výukový projekt: Vysněná země v Prezi

    Žáci rádi vypravují a je dobré, když jim dáme prostor vyjádřit jejich myšlenky a názory. V dnešní hektické době jsme všichni neustále obklopeni nejrůznějšími podněty a zvuky a je potřeba učit žáky i tomu, aby dokázali naslouchat, přemýšlet, využívat fantazii a vnímat všemi smysly i obyčejné věci... Celý článek
    Následující metodika je určena učitelům základních škol, kteří zvažují, že by na své škole uspořádali soutěž školních literárních sborníků. Zároveň nabízí tipy, jak žáky inspirovat k tvorbě kvalitního školního sborníku. Metodika využívá materiály a zkušenosti, které o.s. Abeceda shromáždilo během pořádání třech ročníků soutěže Nadílka našich dílek. Jak by tedy měla probíhat soutěž, aby byla co nejvíce didakticky přínosná (aby se žáci něco důležitého naučili)?.. Celý článek
    V letech 2013 až 2017 probíhá udržitelnost projektu Čtenářská gramotnost a projektové vyučování. V rámci udržitelnosti nabízíme základním školám dílny pro redakce školních časopisů a sborníků. Workshop se koná přímo ve škole, která si ho objedná... Celý článek


Fantastický deník aneb Vedeme deník maskotovi

    Cílená výuka orientovaná na tvůrčí psaní je zatím v českých školách spíše popelkou. Doufáme, že díky našemu projektu bude za pár let situace mnohem lepší. Uděláme pro to vše, co bude v našich silách. Pokud nám pomůžete zprostředkovat své zkušenosti ostatním kolegům učitelům, mohlo by se nám to společně podařit!.. Celý článek
    Podívejte se na další sborníky ze soutěže Nadílka našich dílek 2011. V tomto díle naleznete orientálně laděný sborník Jak to bylo s Šahrazád dál, dále celkového vítěze soutěže v kategorii pro druhý stupeň, sborník Můj portrét, a také sborníky Básníš, básním, básníme, Almanach literárních a výtvarných prací žáků ZŠ Ostrava Bělský les a sborník Příroda kolem nás aneb A to je ta krásná země... Celý článek
    Vydala Vaše základní škola nějaký sborník, na kterém se podíleli žáci svými texty či obrázky? Pokud ano, přihlaste se do soutěže Nadílka našich dílek 2011. Jestli ne, dejte nám vědět, že chcete s vydáváním školního sborníku začít, a my Vám s ním pomůžeme... Celý článek
    Na webu Šotkoviny je připraven e-learningový kurz zaměřený na čtenářskou gramotnost a tvůrčí psaní. Je určen zejména pro žáky 3. - 6. tříd ZŠ. V prvním díle si žáci vyzkouší, jaké by to bylo být básníkem. Druhý díl je zaměřený na prózu. Učitelé se mohou inspirovat, jak začlenit tvůrčí psaní do výuky... Celý článek


Mapa příběhu a její využití v hodinách tvůrčího psaní

    Přečtěte si zajímavé informace o školním literárním sborníku Almanach ze ZŠ Hradební v Broumově. Na naše otázky odpovídala Dagmar Židová... Celý článek
    O tom, že žákovský sborník nemusí vznikat jenom na půdě jedné třídy a v hodinách slohu, vám mnohé poví Mgr. Jana Kopřivová, učitelka a knihovnice z Předměřic nad Labem. Sborník předměřických skřítků a víl, který v soutěži Nadílka našich dílek 2011 získal čestné uznání za úzkou spolupráci spisovatelů a ilustrátorů, vznikal na základě očekávané výstavy a navíc v několika kolech. Nechte se inspirovat... Celý článek
    Psaní mnohých slov a slovních spojení je dáno dlouholetou tradicí (např. s velkým písmenem se píšou obyvatelská jména: Čech, Moravan, Francouz, Ostravan, s malým označení příslušníků politických stran: lidovec, občanský demokrat). Je třeba si uvědomit, že každý jazyk má své zásady psaní velkých písmen, proto se při překladech cizojazyčných textů nelze řídit podobou ve výchozím jazyce, ale pravidly platnými pro češtinu (angl. European Union, česky Evropská unie; angl. European Economic Community, česky Evropské hospodářské společenství).


Tvůrčí psaní ve škole – 3. díl – Inspirace uměleckou avantgardou

    V úterý 22. června proběhlo v pražském centru FUTUROOM slavnostní vyhlášení výsledků soutěže školních literárních sborníků Nadílka našich dílek 2010, které uspořádalo občanské sdružení Abeceda (www.abeceda-os.cz) jako součást projektu ESF OP VK Čtenářská gramotnost a projektové vyučování... Celý článek
    Jak přistupovat k výuce literatury? Nedal by se trochu zpřeházet tradiční sled úkolů v hodině? Co takhle začít tvořivým úkolem? Ten může dobře posloužit jako motivace ke čtení, opravdovému přemyšlení, aktivnímu psaní a nakonec i k učení..... Celý článek
    Využijte naše tipy pro psaní pohádek a zašlete nám vydařená dílka svých žáků. Rádi je zveřejníme! Tématem pro červenec až září je moderní pohádka... Celý článek
    Do soutěže Nadílka našich dílek 2010 přišlo 14 různých literárních sborníků z 9 českých a moravských škol. Dá se říci, že na rozdíl od školních časopisů ze soutěže Náš časopis 2010, které měly velice kolísavou úroveň, byly všechny zaslané literární sborníky velmi kvalitní – některé až překvapivě nadstandardně!.. Celý článek
    Na následující mapě uvidíte, odkud jsou školy, které se účastnily soutěže Nadílka našich dílek 2010. Z mapy se lehce dostanete na webové stránky škol nebo na pdf soubory sborníků. Vyzkoušejte to... Celý článek


Metodika k pořádání soutěží školních literárních sborníků – 4. díl – Soutěží školy v celém kraji

    Kvalitní učitelé se snaží vést žáky k cíli pomocí postupných kroků. Poskytují jim tak oporu, kterou ale postupně odbourávají (tato strategie se v angličtině nazývá scaffolding neboli lešení). Výsledkem je, že žák díky podpoře učitele nakonec dosáhne cíle - naučí se samostatně psát různé typy textů. Které metody využívají učitelé v zahraničí? Například modelované, společné, interaktivní a řízené psaní... Celý článek
    Psaní deníků a deníčků má dlouhou a bohatou historii. Vyzdvihnout je možné přitom nejen literární a historický význam takových děl, ale také přínos pro jejich autory, kterým deníky sloužily jako osobní reflexe, zdroj vzpomínek, nebo jako databáze nápadů. Pro řadu žáků ale nemusí být tvorba deníku příliš zajímavá a zábavná. A právě v takových případech by měl pomoci Daileez... Celý článek
    Pohádky poskytují ve výuce širokou možnost využití, protože jsou i mezi mladšími žáky dobře známým textovým materiálem. Svou pevně danou strukturou, charakteristickou obrazností a opakováním motivů poskytují jedinečnou příležitost k imitování, variování i parodování. To všechno si lze vyzkoušet v pohádkovém koktejlu. Najít, používat, ale hlavně překračovat zažité postupy totiž k tvůrčí práci neodmyslitelně patří... Celý článek


Zahraniční webové stránky pro tvůrčí psaní

    Zkuste ve svých hodinách tvůrčího psaní využít různé obrazové materiály. Uvidíte, že se mohou stát skvělou inspirací. Přinášíme vám několik ukázek toho, jak je možné s obrázky ve škole pracovat, současně uvádíme tipy, kde hledat kresby, které se k dané aktivitě hodí. V tomto díle seriálu se zaměříme na využití obrázků z karet deskové hry Dixit a z karet čarodějného Tarotu... Celý článek
    Předmětem, ve kterém lze nejvíce využívat metody tvůrčího psaní, je samozřejmě čeština. Především výuka slohu je pro kreativní přístup jako dělaná. Chce to jen mít dostatek nápadů a inspirace..... Celý článek
    Ve víceslovných názvech se píše velké písmeno většinou pouze u prvního slova: Orlické hory, Severní ledový oceán, Blízký východ, Spojené státy americké, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, České vysoké učení technické, Komerční banka, Listina základních práv a svobod, Prodaná nevěsta. Pro psaní velkých písmen u dalších (všech nebo jen některých) slov víceslovných názvů musí být nějaký důvod (o tom viz u jednotlivých typů vlastních jmen), např. Julské Alpy, Severní Amerika, Nové Město, Kostelec u Křížků, Divadlo Komedie.
    Publikace „Máme rádi sloh“ přijde vhod všem učitelům, kteří mají pocit, že jejich hodiny slohu by potřebovaly oživit. Nechte se inspirovat skvělými nápady Markéty Krůželové a uvidíte, že hodiny slohu budou bavit vás i vaše žáky... Celý článek


Soutěž Nadílka našich dílek 2010: seznam zúčastněných škol

    Měla by mít škola vlastní nakladatelství? Možná by vás tato otázka ani nenapadla. Když se však zamyslíte nad tím, co všechno škola vydává nebo vydávat může, přestane být tak překvapivá jako po prvním přečtení... Celý článek
    V tomto díle našeho seriálu se dočtete o společném psaní (shared writing), které je dalším krokem na cestě k tomu, aby žáci byli schopni samostatně a promyšleně vytvářet různé typy textů... Celý článek
    Zahrajte si se svými žáky na futuristy, dadaisty či surrealisty! Nahlédněte pod pokličku jejich tvůrčích postupů!! Staňte se průkopníky nových směrů!!!.. Celý článek
    K tématu tvůrčí psaní vyšla v češtině celá řada knih. Některé publikace se zaměřují na rady pro začínající spisovatele, jiné se zabývají výukou slohu ve škole, vyšlo i několik sborníků žákovských slohových prací. Za nejlepší monografii na toto téma považuji Malou učebnici technik tvůrčího psaní od Zbyňka Fišera z brněnského nakladatelství Paido. Inspirovat by vás mohly i sborníky Ivo Markvarta vydané knihovnou v Lounech... Celý článek


Metodika k pořádání soutěží školních literárních sborníků – 1. díl – Soutěží celá škola

    Při rozhodování, zda napsat u daného slova nebo slovního spojení velké, nebo malé písmeno, se v češtině bohužel často neobejdeme bez věcných znalostí. U jednoslovných výrazů musíme např. vědět, zda se mluví o židech (stejně jako o křesťanech neboli o příslušnících jistého náboženského vyznání), nebo o Židech (stejně jako o Němcích, Češích neboli o příslušnících národa). Pokud jde o víceslovné názvy, je třeba vědět, zda jde o oficiální název, nebo ne, např. Ostravská univerzita (jde o oficiální název) × brněnská univerzita (oficiální název je Masarykova univerzita); co dané spojení označuje: Černý most = vlastní název mostu, Černý Most = vlastní název městské části, která v okolí Černého mostu vznikla a byla podle něj i pojmenována; zda je přídavné jméno součástí zeměpisného jména, např. Severní Amerika, nebo ne, např. severní Evropa.
    Hledáte téma na slohovou či výtvarnou práci, soutěží Vaši žáci rádi, zabýváte se v hodinách závažným tématem holokaustu? Pak oceníte možnost zúčastnit se literární a výtvarné soutěže, kterou vyhlašuje Památník Terezín na rok 2011 pod společným tématem „Tady se to nemůže stát"... Celý článek
    V minulém článku jsme nastínili průběh hodin společného psaní. Dnes se zaměříme na „guided writing" neboli řízené psaní, přičemž zároveň poukážeme na jeho možnou propojenost s hodinami společného psaní... Celý článek
    Využijte naše tipy pro psaní básniček a zašlete nám vydařená dílka svých žáků. Rádi je publikujeme! Tématem pro prosinec jsou básničky o domácích mazlíčcích... Celý článek


Posílejte nám originální přáníčka svých žáků!

    Jak získat žáky pro dlouhodobou tvůrčí práci na jednom tématu? Jak je nadchnout pro vymýšlení a psaní příběhů, pro budování fantazijního světa? Zajímavou cestou je projekt tvorby fikčních deníků. Každé dítě si vybere svou oblíbenou hračku, nebo si vyrobí nějakou figurku, maskota, kterému připíše jakoukoliv identitu. Pak se stane zapisovatelem jeho deníku – všedních či fantastických dobrodružství, které maskot prožívá. Projekt lze snadno modifikovat podle věku žáků a záměrů učitele... Celý článek
    Stáhněte si unikátní dokumentární film o tom, jak vzniká kniha! Zaměstnanci Nakladatelství Fragment vám jednoduše a zábavnou formou vysvětlí, co se děje s rukopisem v jednotlivých fázích vzniku knihy, od výběru rukopisu až do okamžiku, kdy se kniha objeví na pultech knihkupectví... Celý článek
    Nechat žáky dopisovat konec společně čteného příběhu, nebo naopak vymýšlet jeho začátek, patří mezi jednoduché a osvědčené aktivity. Klíčem je ovšem zvolit správný text, který podnítí imaginaci a poskytne dostatek prostoru pro nejrůznější možná uchopení. Nepromarněte také příležitost vzniklé texty společně reflektovat a demonstrovat na nich šíři tvůrčích možností. Nabízím vám inspiraci, jak pracovat s konkrétním textem Miloše Macourka... Celý článek


Posílejte nám moderní pohádky svých žáků!

    Podzim v nás probouzí představu tajemných sil a nadpřirozena. Po Halloweenu (31. října) nás čekají dušičky (2. listopadu), kdy pořádáme karnevaly čarodějných postav, navštěvujeme zesnulé… Ve škole je to ten pravý čas na psaní strašidelných povídek. Hororový žánr navíc skýtá skvělou možnost ukázat žákům, jak vystavět příběh se zajímavou pointou a netradičními postavami. Využijte tipy pro psaní hororů z webu www.sotkoviny.cz a zašlete nám hrůzu nahánějící příběhy svých žáků. Rádi je publikujeme!.. Celý článek
    Vydala vaše základní škola literární sborník, na kterém se podíleli žáci svými texty či obrázky? Pokud ano, přihlaste se do soutěže Nadílka našich dílek 2012. Vzhledem k tomu, že je ze strany škol stále zájem o dodatečné zařazení do soutěže, prodloužili jsme termín přihlášení až do 1. 11. 2012! Jedná se o poslední kolo soutěže!.. Celý článek
    Tato metodika je určena pořadatelům krajských soutěží školních literárních sborníků. Zároveň nabízí tipy, jak žáky inspirovat k tvorbě kvalitního školního sborníku. Metodika využívá materiály a zkušenosti, které jsme nashromáždili během pořádání tří ročníků soutěže Nadílka našich dílek v letech 2010 až 2012... Celý článek
    Děkujeme všem školám, které se zúčastnily soutěže literárních sborníků. Jejich seznam včetně názvu sborníku a webových stránek školy uvádíme v příloze níže... Celý článek


Tvůrčí psaní ve škole – 7. díl – Macourek a dvě stě konců

    Psaní velkých písmen patří k nejtěžším pravopisným oblastem, neboť neexistuje pouze jedna pravopisná zásada, jak vlastní jména psát: jinak se např. píšou názvy ulic/náměstí/nábřeží/tříd/mostů/sadů (ulice/náměstí/nábřeží/třída/sady Míru) a jinak sídlišť (Sídliště Míru – zde jde o název patřící k pojmenováním městských částí, pro něž platí jiná pravidla).
    Pokud je u některých pojmenování uvedeno obvyklejší, častější, běžnější je psát…, je to proto, že (na rozdíl např. od psaní i – y v kořenech slov, psaní bě – bje, mě – mně) nelze u psaní velkých písmen dát vždy jednoznačnou odpověď.
    Následující metodika je určena pořadatelům soutěží školních literárních sborníků v daném městě (obci). Zároveň nabízí tipy, jak žáky inspirovat k tvorbě kvalitního školního sborníku. Metodika využívá materiály a zkušenosti, které o.s. Abeceda shromáždilo během pořádání třech ročníků soutěže Nadílka našich dílek v letech 2010 až 2012... Celý článek
    Vítejte v e-learningu, který vám pomůže při zavádění tvůrčího psaní do výuky. Čeká tu na vás deset úloh, během nichž si zodpovíte základní otázky co, proč a jak učit. Řešení úloh a pročítání doplňujících informací by vám mělo zabrat zhruba hodinu času... Celý článek

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
200
42105
cache: 0024:00:00