Jak na věc


postavil jsem sněhuláka na stráni

Ve střední části indonéského ostrova Sulawesi se nachází stovky podivných soch, které připomínají slavné postavy na Velikonočním ostrově. Velmi málo se ví o jejich stavitelích.

    Než si začnete ťukat na čelo, že někdo zase složil něco jako miniaturní motor V8 z papíru, který sice hezky ukáže, jak taková věc vypadá zevnitř, ale neutáhne ani model traktoru řízený morčetem, podívejte se pořádně. Toto není model, ale plně funkční motor s veškerými „vnitřnostmi”, zapalovacími moduly i řídící elektronikou. A jak můžete také vidět na videu níže, jako normální motor běží - i při svém drobounkém objemu rozpohybuje všech deset válců za docela typického zvuku pro motor takového typu. Třebaže trochu přirozené hřmotnosti tu pochopitelně chybí.
    Malé a stále menší motory moderních aut se nám zajídají. Když si ale někdo pro vlastní potěchu postaví miniaturizovaný, plně funkční desetiválec, je to docela jiný příběh.
    Sochy znázorňují lidské postavy v minimalistickém provedení. Mají velkou hlavu a oči, malé tělo a žádné nohy. Mnoho soch je pohřbených pod zemí, z některých jsou vidět jen části. Nacházejí se v Národním parku Lore Lindu. Většina z nich byla popsána a zkatalogizována.
    Někdy až násilné zmenšování objemů motorů v posledních letech není trend, který by nám dělal radost. Zvlášť v některých případech lze označit celkovou bilanci podobně změny za jasně negativní, a to jsou do značné míry jen pocity - technici hovoří i o faktických problémech. Rádi jsme tak za každý nový motor s větším objemem, naopak zpráva o agregátu se zdvihovým objemem 0,125 litru působí jako kvalitní vstupenka do říše motorových hororů. Jenže ne všechno je takové, jaké se to na první pohled jeví.


Nadšenec si doma postavil miniaturní funkční motor 0,125 V10. Dělal ho tři roky

    Stáří soch se odhaduje na 1000 let, někteří ale mluví až o 5000 letech. Záhadou je zejména to, kdo sochy postavil. Kromě soch a dalších megalitických útvarů nebyly nalezeny v okolí pozůstatky žádných osídlení, dokonce ani nástroje, kterými by lidé opracovávali kámen. O civilizaci, která je postavila, se neví prakticky nic. Stejně tak není znám účel, proč vlastně někdo podobné sochy vytvářel. Odhaduje se, že to mohlo souviset s náboženskými obřady, ale s jistotou to nikdo říct nedokáže.Jisté je, že stavitelé soch museli mít určitý stupeň organizace, protože stavbu podobných monumentů nelze realizovat bez vzájemné spolupráce a řízení. Vědci tedy předpokládají, že na Sulawesi kdysi existovala poměrně rozvinutá společnost, která byla schopná vytvořit tyto sochy. Otázkou je, kam se poděla a co způsobilo její pád.   
    Můžeme se mu jen poklonit, uznale kývnout a poděkovat, že takovou věc můžeme vidět vznikat a běžet. Je to skutečně výjimečné dílo dokazující, že i downsizing může být fajn. A i když netušíme, kolik takový motor může dávat výkonu, za něco jako „osminkový desetiválec” by se asi zlobil málokdo. Už pro jeho jedinečnost.
    Motor, o kterém vám dnes povíme, má skutečně objem 0,125 litru. Není to ani čtvrtlitr, je to... osminolitr nebo něco podobně komického. Přesto si ani v nejmenším nezaslouží výsměch, naopak. Má totiž neskutečných 10 válců do V a je to fascinující dílo jednoho nadšence.
    Nejvíce se jich nalézá v údolí Bada, první z nich zde byly objeveny už v roce 1908. Největší ze soch má 4 metry na výšku, je to muž, kterému místní lidé říkají Palindo. Většina z ostatních soch je menší, měří kolem dvou metrů. Je mezi nimi i socha ženy nazývaná Langke Bulawa, česky Zlatý náramek. 


Záhadné sochy na Sulawesi, kdo je postavil?

    Co je snad ještě více fascinující než výsledek, je stavba tohoto stroje. O jejím průběhu se dozvídáme díky fóru Model Engine Maker, kde se člověk říkající si Keith5700 podělil o každý jediný krok vedoucí k výše popsanému. Téměř každý díl tohoto motoru si vyrobil sám (kdo by také dělal komponenty pro 0,125litrové V10...) na základě vlastních výkresů. Pokud si říkáte, že něco takového nemohla být práce na chvíli, jste na správné stopě. Stavbě motoru zasvětil více jak tři roky svého života, třebaže pochopitelně ne v jednom kuse.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00