Jak na věc


portréty žen

Co vás při portrétování čeká?

    Ideální varianta je tzv. ŽIVOUCÍ PORTRÉT. Fotografka Petra Šebestová fotí živoucí portrét už 2.rokem. Před focením proběhne schůzka, kde můžete odhalit něco ze své minulosti, vyprávět příběhy a zážitky, nastíníte svůj vztah k okolí a svou životní cestu. Fotografka následně pomocí rekvizit a práce se světlem zhotovuje portrét. Portrét se naprosto odlišuje od portrétu pořízeného v ateliéru za pár desítek minut.Druhou možností je portrét v ateliéru, s profesionálním make-upem před focením. Nofotíte s fotografkou sérii 100 fotek, z kterých si sami vyberete 4 technicky dobré portrétní snímky. Takový fotoset se pohybuje i s líčením kolem 2 hodin.
    Portrét muže je vždy dobré ozvláštnit rekvizitou, která souvisí s jejich pracovní náplní, s jejich osobností, s tím co je baví. Chodíte rád do posilovny? Vezměte činku. Jezdíte ródeo? Vezme si kovbojský klobouk. Koně prosím nechte doma. Portrét tak bude snáze vyzařovat osobnost, náladu i charakter. A o to u uměleckého portrétu jde.


Portrét v ateliéru Šebestová

    Portrétní fotograf musí pracovat se světlem. Přírodní denní světlo je pravděpodobně to nejlepší dostupné světlo pro zachycení lidské osobnosti. Nekonečné varianty venkovních světelných podmínek umožňují neomezené možnosti výrazu. Bohužel ne vždy se slunce a mraky přizpůsobí termínu Vašeho portrétování a pak nastupuje ateliér. Náš fotoateliér v Ocelářské ulici má jedinečný půdorys, připomínající výřez koláče, přičemž po celém kulatém obvodu jsou okenní tabule umožňující jedinečné portréty s unikátním odrazem světla v očích portrétovaného. Rozhodně se ale nebráníme fotografování v různých lokacích, kde pracujeme s využitím pozadí, které může portrét vhodně doplnit, nebo být naopak k portrétu ostrým kontrastem, čím dojde k ještě většímu upoutání pozornosti k portrétovanému (známé snímky módních fotografů zobrazující perfektně nalíčené modelky v extravagantních šatech v prostředí průmyslových podniků, dolů, sutin domů apod.)
    Každý odkrýváme své pocity a nálady poněkud jinak. Někteří odhalují svou individuální povahu s bezprostřední průhledností, zatímco jiní jsou poněkud složitější a těžší k „přečtení“.
    Na focení portrétu si vezměte hlavně rekvizity, které vás vystihují. Nebudete fotit pouze obličej. U uměleckého portrétu se fotí i celá postava, vymýšlí se různé pózy. Proto si nezapomeňte přibalit i jiné kalhoty nebo sukni.
    Po úspěchu knihy I Heart Boy z roku 2011 vydává Jessica Yatrofski monografii věnovanou tentokrát ženám – I Heart Girl. Shrnula v ní stovku portrétů mladých žen – nahých i polooblečených, s jemnými i hrubšími rysy, které se však všechny vymykají tradiční představě o tom, jak má atraktivní žena vypadat. Místo toho nabízí nový pohled na dnešní ženy, ukazuje je, jaké opravdu jsou, a nutí tak diváka přehodnotit své představy o ženské kráse.


Fotoateliér nebo exteriér?

    „Záleželo mi na tom, abych uctila a oslavila ženskou rozmanitost a osobitý způsob, kterým se každá z žen projevuje,“ zdůraznila fotografka. Zároveň doufá, že svými fotkami vyvolá diskusi o ženské postavě a o tom, jak jednostranně je dnes prezentovaná v médiích. 
    Existují jednici, kteří mají krásné portréty i z kabinky automatu v metru. Ale ruku na srdce. Patříte mezi ně? Většina z vás bude souhlasit s tím, že kdyby ve skutečnosti vypadali tak, jako na fotografii v občanském či řidičském průkaze, nebyli by se sebou zdaleka spokojeni.
    Snad každý, kdo udrží fotoaparát, je schopný zhotovit portrét. Pravdou ale je, že někdo to udělá lépe, než ostatní. Nejlepší portrétní fotografové to dělají neustále, spolehlivě vytvářejí vynikající, nápadité portréty každého s kým pracují. Čím to je? Co umí a dělají, aby právě jejich portréty byly mimořádné? Odpověď na obě otázky není tak jednoduchá, je totiž mnoho věcí, které musí umět, aby vytvořili dokonalý portrét. Pro vytvoření portrétu není zapotřebí vlastnit fotografické studio, ani záblesková světla zvučných značek, být vlastníkem Hasselbladu s digitální stěnou v hodnotě luxusního vozu. Co tedy vlastně tvoří dobrý portrét?


Výsledek práce portrétního fotografa

    Portrét je obraz osoby, speciálně její tváře. Jednoduché, že? Ale portrét v souhrnném pojetí, má hlubší význam. Fotografický portrét je chápán tak, že musí být kvalitním obrazem, který nezachycuje pouze fyzický vzhled osoby, ale také něco z jejího charakteru.
    Dobrý portrét obsahuje minimálně jeden element, který odhaluje osobnost jedince, čehož se dá dosáhnout pomocí pózy, postoje, nebo tím, že se vyzdvihne kterýkoli z mnoha rysů a znaků, který tvoří individuální povahu portrétovaného. Řekne nám něco o subjektu. Možná jste slyšeli něčí postřeh, že jistý fotograf „pravdivě zachytil“; dotyčného na fotografii. Sděloval, že dotyčný skvěle zvěčnil fotografovaného tak, jak skutečně vypadá, ale to, co přitom cítí je, že fotografie odkrývá podstatu, identifikovatelnou část, osobnosti portrétovaného. Portrétní fotograf, který nikdy v minulosti nepotkal tuto osobu bere vždy svou práci jako výzvu.


Newyorská fotografka Jessica Yatrofsky svými portréty boří obvyklé stereotypy o ženách, kterými nás v dnešní době bombardují média. Její portréty žen jsou více méně asexuální a zobrazují ženy, které jsou spíše androgynní a vzpírají se tak konvenčním genderovým škatulkám.

    Na focení portrétu do ateliéru Šebestová mohou dorazit ženy, muži i páry. Na kvalitním portrétu je zdůrazněna vaše osobnost. Ten, komu portrét ukážete, musí vidět více, než pouze fotografii. Vaše fotografie by měla vyzařovat náladu, ukazovat osobnost a charakter, poskytovat divákovi možnost, aby si udělal svůj názor na člověka na portrétu. Myslete na to i při výběru oblečení na focení.
    Zachytit charakterovou podstatu, to je primární cíl portrétního fotografa. To znamená, že fotograf sleduje a vyhodnocuje vaše signály z chování, reakcí, výrazů, řeči těla a podobně a pak posoudí jak vás nejlépe připravit pro výsledný snímek. Ať už se jedná o tříleté dítě, či devadesátiletého státníka, fotografovaný se musí cítit příjemně ve fotografově přítomnosti, být uvolněný a přirozený před objektivem. Fotografka se během portrétování snaží docílit vaší přirozené pohody a tím i přirozeného vzhledu.
    „Nedělám erotické snímky, ani se nepokouším erotiku vzbuzovat. Své objekty fotografují z hlediska pozorování a studia – nepřidávám jim žádný sexuální nádech,“ upozorňuje fotografka. V její kolekci fotek ostatně nikde nenajdete hypersexualizované ženské archetypy, které dnes tak často vídáme v reklamách a časopisech.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
cache: 0000:00:00