Jak na věc


početní jednotka

Shrnutí a zhodnocení celkové kvality příkladu dobré praxe

    S ohledem na možnosti využití uvedené didaktické pomůcky, její přínos pro naplňování výstupů RVP ZV, na skutečnost, že náklady na výrobu pomůcky jsou zcela minimální a že výroba pomůcky může zároveň přispět i k navázání dobré spolupráce s rodiči nebo k rozvoji kompetence pracovní a sociální u žáků vyšších ročníků, kteří pomůcku pro žáky 1. ročníku vyrobí, lze pomůcku označit jako jedinečnou. Lze říci, že nic nebrání jejímu plošnému využívání na základních školách, což se také prakticky děje.
    Základy kompetence pracovní mohou žáci nabýt, když manipulují s modely předmětů na početním divadélku, učí se uspořádat si pomůcku na lavici a jsou vedeni k dodržování vymezených pravidel při práci s ní. Všichni žáci jsou zapojeni do činnosti s pomůckou a průběžně směřováni k modelování situací a plnění úkolů zadávaných učitelem a následně spolužáky.


Výsledky uskutečněné dobré praxe

    Je vhodné, aby divadélko mělo zelený povrch, proto natřeme víko vodourozpustnou barvou (např. Balakrylem) nebo je polepíme barevným papírem. Do víka krabice vypícháme otvory uspořádané v pravidelných řadách a sloupcích, např. 6 x 5 otvorů. Do krabice uložíme po pěti kusech papírových modelů (jablka, hrušky, tulipány v různých barvách, motýli, stromy, ... a jeden domeček) přilepených na špejlích nebo kulatých párátkách tak, aby šly zapichovat do otvorů na divadélku. Je třeba, aby měli všichni žáci stejné modely předmětů, usnadňuje to orientaci, organizaci a kontrolu. Obrázky na modely je vhodné okopírovat z pracovních sešitů nebo učebnic - žáci pak tvary v materiálech poznávají a mají z toho radost. Z počátku dáme žákům 3 - 4 druhy modelů, když zvládnou práci s menším počtem, přidáme další. Ze žluté karty v učebnici vystřihneme po třech kusech čísel od 1 do 5 a vložíme je každému žáku nejlépe do krabičky od filmu. Použití viz část Práce s početním divadélkem body 9 a 10
    Při uvádění žáků 1. ročníku do počtářského světa a pokládání základů jednotlivých klíčových kompetencí se na Tvořivých školách stalo nepostradatelnou a prakticky nezastupitelnou pomůckou tzv. početní divadélko. K dalším nezastupitelným pomůckám v 1. ročníku patří fazole, dvoubarevná papírová kolečka, karty s čísly a papírové peníze.
    Kompetenci k učení utváříme tak, že vedeme žáky k pozorování situací (prvních slovních úloh), které v úvodu zadává žákům učitel a později žáci sami vymýšlejí a zároveň modelují na početním divadélku. Následně žáci samostatně vyvozují závěry a objevují a procvičují základní početní výkony potřebné pro další rozvoj jednotlivých kompetencí. Díky propojení modelovaných slovních úloh se životem poznávají žáci smysl a význam předávaných poznatků pro praktický život. Práce s početním divadélkem jim zároveň umožňuje poznávat a posuzovat vlastní pokrok.


Východiska, cíle, realizace (postup a metody)

    Východiska, cíle a realizaci metod a postupů jsou společné pro všechna přípravná početní cvičení, které Tvořivá škola předkládá učitelům. Obecné pojednání o nich naleznete v předcházejícím příkladu dobré praxe Tvořivá škola - Přípravná početní cvičení, kam tematicky početní divadélko řadíme.
    Pozn.: Vedle filmovky s fazolemi tak máme druhou filmovku s čísly. Každému žáku připravíme košíček na filmovky, karty s čísly a další pomůcky, s nimiž jsme vás seznámili v příkladu dobré praxe Tvořivá škola - Přípravná početní cvičení.
    Kompetence komunikativní je utvářena průběžně při všech činnostech. Učitel žákům názorně vysvětlí, jak s pomůckou pracovat a jakým způsobem mohou hovořit o tom, co činí. Žáci následně sami vytvářejí obdobné situace, přičemž jsou vedeni k vyjadřování názorů, závěrů a formulaci otázek. Žákům umožňujeme samostatně se rozhodovat a projevovat. V případě potřeby výroky žáků usměrňujeme nebo převádíme do odborného slovníku. Žáci se učí vyjadřovat souvisle a výstižně a zároveň naslouchat spolužákům. Díky znázorňování situací na početním divadélku všichni žáci dobře rozumí tomu, o čem hovoří, a jsou schopni své názory zdůvodňovat.


Využité zdroje a pomůcky, způsob jejich využití

    Každý učitel má možnost přesvědčit se, že činnosti s početním divadélkem jsou pro další práci žáků skutečný přínosem. Divadélko pomáhá učitelům upoutat pozornost žáků, zapojit je do výuky, hovořit, objevovat, propojovat matematiku se životem kolem nich. Do výuky přináší radost a pocity uspokojení.
    Početní divadélko žákům velmi pomáhá při přechodu z myšlenkové roztoulanosti předškolního věku do soustředění věku školního. Je to nezastupitelná pomůcka pro utváření obsahu pojmu číslo, pro rozvoj vidění počtu prvků a pro zvládnutí učiva potřebného pro postupný rozvoj všech klíčových kompetencí.
    Učitelem a později samotnými žáky zadávané slovní úlohy jsou zároveň prvními problémovými situacemi, které musí všichni žáci samostatně vnímat a řešit. Každý žák má přitom možnost v rámci daných pravidel řešit danou úlohu samostatně, svým vlastním způsobem a objevovat tak různé způsoby řešení. Pomůcka tím výrazným způsobem přispívá k utváření kompetence k řešení problémů.
    Početní divadélko patří mezi pomůcky používané v tzv. předpočtářském období, tj. přibližně první tři měsíce povinné školní docházky. S ohledem na význam, přínos a oblíbenost této pomůcky u žáků i učitelů jsme se rozhodli věnovat jí na tomto místě samostatný prostor.


Perspektiva příkladu dobré praxe

    Uvedená pomůcka výborně poslouží při vytváření základu pro zdravý matematický vývoj a zároveň k položení pilířů pro postupné rozbalování klíčových kompetencí žáků vymezených v RVP ZV.
    Početní divadélko našlo uplatnění již na stovkách základních škol u nás. Prakticky každý učitel, který práci s touto pomůckou vyzkoušel, ji zařadil na seznam nejefektivnějších a nejoblíbenějších didaktických pomůcek pro žáky 1. ročníku. (viz www.tvorivaskola.cz, odkaz Síť tvořivých škol)
    V této fázi nechceme po žácích výpočty, ale učíme je odpovídat celou větou. Pokud odpovídají pouze jedním slovem, neupozorňujeme slovně, ale pouhým rozpažením paží, jako bychom říkali: Odpověz celou větou. Ušetříme tak mnoho slov. Nevnucujeme žákům svoje představy. Necháme je vytvářet vlastní příběhy, pozitivně je motivujeme. Odměňujeme je hvězdičkami, jedničkami apod. V počátcích probírání učiva matematiky jde především o vytvoření dobrého základu. Pokud se dobrý základ podaří vytvořit, můžeme na něm plynule analogicky stavět a pokračovat v dosahování požadovaných výstupů.


Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00