Jak na věc


pady sklonovani

Proč si Pád určitě musíte přečíst

    Hory sú naprieč generáciami vzrušujúcou výzvou i prekliatím, miestom zbližovania aj odcudzenia. Takto to v živote – nielen horolezeckom – chodí. Ak s niekým vyjdeš na horu ako priateľ na život a na smrť, ešte to neznamená, že v rovnakej kvalite vzťahu zlezieš aj dole.
    Už na začátku si člověk říká, jestli ho bude tématika horolezectví bavit, ale není se čeho bát. Ačkoliv to vypadá, že hlavním motivem celé knihy je právě horolezectví, tak opak je pravdou. Hlavním pojítkem mezi horolezectvím a ústředním motivem knihy je společný rys - pád.
    Simon Mawer nechává své postavy balancovat nad propastí, ať už tou skutečnou nebo symbolickou. Ve svých popisech se soustřeďuje především na smyslovost, z knihy čiší erotické napětí a vývoj vztahů hlavních postav je tím hlavním hnacím motorem. V tomto ohledu miMawerův styl připomíná romány Milana Kundery, které v sobě taktéž snoubí hluboké filozofické myšlenky s výrazně erotickými motivy a charakterovými proměnami postav.
    Čtečku jsem otevírala s třesoucíma se rukama... Stává se mi to vždycky, už na začátku knihy se mi hlavou honí otázky "Jaká kniha bude?", "Bude se mi líbit?", "Za jak dlouho ji přečtu?" a "Dostane se na moji TOP listinu a budu chtít knihu číst každý rok?"


KNIHA: Pád aneb Simon Mawer počtvrté

    Hlavní postavy jsou pro Mawera v zásadě dvě. Jsou to Jamie Matthewson a Robert Dewar, jejichž vztah je ústředním námětem knihy a dynamem celého příběhu. Pro pochopení tohoto vztahu autor čtenáře zavádí do několika časových rovin v rámci dvou hlavních bloků: Londýn čtyřicátých let dvacátého století a současný Wales. Spouštěčem rozplétání vztahu Jamieho a Roberta, který lze bez nadsázky označit za genealogický, je Jamieho smrt způsobená pádem hned na samém počátku knihy. Právě tato událost je i vstupní branou nejen pro čtenáře, ale rovněž pro Roba, který k poznání dospívá nejen přes vlastní vzpomínky a vztahy, jejichž byl přímým účastníkem, ale také skrze odhalování vazeb dlouho předcházejících jeho narození. Tento prvek, kdy se Rob noří do své vlastní kvazi-rodinné historie a minulosti vztahů a vede jej k pochopení komplikovaného pozadí jeho přátelství s Jamiem, je o to pikantnější, o co postupně Rob zjišťuje, jak původně nevinná, posléze podezřelá až nakonec průzračně jasná je zmiňovan
    Simon Mawer (*1948) je britský autor, který vystudoval zoologii na Oxfordu a poté se několik let živil jako učitel biologie, a to nejen v Anglii, ale i na Kypru či Maltě. Mezi nejvýznamnější díla patří Chiméra (1989), dále Mendelův trpaslík, Skleněný pokoj, Jidášovo evangelium a Pád.
    Hory, skalní stěny, převisy a vášeň jménem horolezectví se táhnou jako červená nit celým příběhem, i když se dostaneme i do jiného prostředí. Jako první se v mládí na laně se světoznámým horolezcem ocitá Robova matka Diana. „To jsem já,“ křičí jeden z povelů horolezecké hantýrky, jenže se píše rok 1940 a její započaté dobrodružství končí ve vřavě válečného Londýna. A dále je tady Jamieho matka Meg, kamarádka Diany, která si později začne říkat Caroline. Jak se osudy této čtveřice časem propletou, přijde čtenáři možná až krkolomné. Střídání a přidávání časových rovin je však velmi promyšlené a na této nucenosti v celku ubírá. Mozaika slepená ze střípků osudů nakonec uspokojivě drží pohromadě.


Simon Mawer: Pád – hory, sex a rocknroll

    Pád je román o horolezectví, o přátelství, o nebezpečných známostech. Začíná tam, kde by možná jiný skončil, pádem fyzickým. Ze skalní stěny v severním Walesu se zřítí známý a úspěšný horolezec James Matthewson (Jamie) a na místě podlehne mnohačetným zraněním. Zprávu o jeho smrti zaslechne v autorádiu cestou domů jeho kdysi velmi blízký přítel i horolezecký partner Robert Dewar (Rob). V tu chvíli automaticky změní svůj cíl a místo k domovu se vydává za právě ovdovělou Ruth.
    Co všechno vlastně Jamie a Rob sdílejí, vychází najevo postupně. Nejprve je to zahanbující zážitek jednoho z nich v dětství, potom vášeň k horám, ke stejné ženě a tak by se dalo pokračovat. A nad tím vším ční pyšné hory, které je jednoho dne rozdělí… Nebo je ve skutečnosti rozdělilo něco úplně jiného?
    Zatím poslední autorovo prozaické dílo, Skleněný pokoj (The Glass Room), se v roce 2009 dostalo do užšího výběru knih nominovaných na prestižní Man Bookerovu cenu a zaslouženě…
    Románový film sa vracia dozadu. V retrospektíve sa objavujú nielen Rob s Jamiem, keď boli chlapcami, ale na scénu prichádzajú aj rodičia, ich vzájomné vzťahy, prepletené osudy, tajomstvá, zrady a dilemy.


Neznáte slovní druhy? Zeptejte se na facebooku!

    Pád z roku 2003 je v pořadí šestým románem Simona Mawera, jehož u nás proslavily hlavně jeho „brněnské“ knihy Skleněný pokoj a Mendelův trpaslík. Do děje jsme vrženi skutečným pádem: zkušený horolezec Jamie Matthewson umírá poté, co se jednoho jasného větrného dne zřítí při nesmyslně riskantním sólovém výstupu ze skalní stěny ve Walesu, kde shodou okolností před více než třiceti lety s lezením začínal. Když se o jeho smrti dozví jeho někdejší blízký přítel a horolezecký partner Rob Dewar, vydává se za pozůstalou rodinou, aby se zúčastnil pohřbu. Zároveň se coby jeden z vypravěčů knihy vrací do minulosti a pomáhá rozplétat příběh dvou horolezeckých rodin, navzájem spojených tak pevně, jako by k sobě byly připoutány lany.
    Když jsem zjistila, že Kniha Zlín bude nabízet reading copies, přihlásila jsem se. Kniha od Simona Mawera pro mě pokaždé představuje velký čtenářský zážitek, takže i na Pád jsem byla zvědavá. Tentokrát se ovšem jedná o dost rozsáhlé dílo, které čítá skoro 500 stran. U tak dlouhých knih je obzvlášť dobré si dvakrát rozmyslet, jestli do nich investovat svůj čas. Jaký je tedy můj verdikt?


Nepadajú tí, ktorí netúžia po výškach a zostávajú dole

    Zvláštní však je, že kniha, román plný dobrodružství a napětí nemá hrdinů. Respektive nakonec vyznívá tak, že hrdinové tu nejsou oni větrem ošlehaní a neohrožení horolezci, zápasící s přírodními živly. Není to ani Ruth, kterou s nimi v určitém okamžiku spojuje mnohem více než jen lezení po horách. Není to ani Guy Matthewson, slavný horolezec, ke kterému vedou některé z rozuzlených dějových smyček. Jsou to totiž osoby, které stojí jakoby v pozadí celého toho běsnění po pravdě. Bystrému čtenáři jistě nezůstane skryto, že to jsou dvě na první pohled nejméně nápadné postavy, které celou dobu nejstatečněji čelí odkrývaným tajemstvím, letitým zradám a lžím…


Jak dobře už umíte slovní druhy?

    Simon Mawer prodělal pád. Autor Mendelova trpaslíka nebo Skleněného pokoje se ve svém románu z prostředí horolezectví pustil do boje s horami a prohrál ho. Nebývá zvykem v recenzi předesílat hodnocení, ale tentokrát je dobré udělat výjimku, protože jakákoliv snaha pohnout horami je příznačně odsouzena k nezdaru, stejně jako v případě sexu. A když Mawer mezi výstupy do závratných výšin - zdoláváním horských vrcholků a sexem ve svém posledním románu vytváří tak silné paralely, bojuje boj zbytečně, jelikož snaha o to porazit přírodu je nejen pošetilá, ale rovněž zbytečná. Koitus i zdolávání hor je vyčerpávající a ať už se snažíte sebevíce, dříve či později přijde pád. Ať už fyzické vyčerpání povede k nemožnosti zmíněné aktivity vykonávat nebo ke smrti, příroda v obou případech dříve či později vystaví důrazné stop. Sex i hory přetrvají, člověk jako jedinec nikoliv. Mohou dorazit jen další, kteří nás nahradí, ale i ti jednou dojdou vyčerpání. Pád je toho modelovým příkladem. Nerad bych byl
    Po střemhlavém začátku román připomíná spíš pomalé zdolávání lezeckých etap. Pohybujeme se časem a prostorem mezi Walesem v roce 1940 a v současnosti, válečným Londýnem či švýcarskými velehorami v 70. letech. Po oddílech se střídá vševědoucí vypravěč s Robem Dewarem a postupně odkrývají historii přátelství Roba a Jamieho, jež bylo komplikované už od dospívání, jejich společné iniciační zážitky sexuální i horolezecké a pozdější lásky – občas ke stejné ženě. Ambivalence citů mezi Jamiem a Robem a jejich řevnivost, pokud jde o dámy i hory, poukazují na hlubší a temnější vrstvy jejich vztahu. Dozvídáme se i to, co jejich přátelství předcházelo – někdejší kamarádství jejich matek a jejich vztahy s otci chlapců, po většinu života synů nepřítomných.


Mawerův Pád je příběhem milostných trojúhelníků

    To, že sú románovými postavami horolezci, ešte neznamená, že hrdinovia si všetky drámy odkrútia zavesení na lane v snehových búrkach tesne pod vrcholom hory. V románe Simona Mawera napriek tomu nie je zdolávanie vrcholov iba presnou metaforou života.
    Ako je to teda s tými horolezcami? Cynik by povedal, že už od začiatku románu tragické. Začína sa smrťou známeho horolezca Jamieho Matthewsona. O jeho páde z obávanej skalnej steny v severnom Walese sa dozvedá starý kamarát Rob Dewar. Bez váhania sa ponáhľa za Ruth, ktorá takto prišla o manžela.
    Další trojúhelník mezilidských vztahů zavádí do období 60. - 70. let. Do období, kdy vznikají pouta, vztahy a křehké vazby mezi Robertem (syn Diany), jeho kamarádem Jamiem (syn Meg) a jeho přítelkyní. Vydávají se spolu do Alp, fascinováni horami. Nezkrotnou přírodou, dalšími a dalšími masivy, které jsou jako droga, který potřebují ke svému životu.


Příběh: Několik milostných trojúhelníků na sobě (ale nejde zdaleka jen o ně)

    Společným rysem obou trojúhelníků je fakt, že nejen samotné horolezectví, ale především vztahy okolo nich mohou způsobit nepříjemný pád, kdy hrozí daleko větší škody než zlomeniny, které dokáží srůst a zahojit se. Rány na duši přetrvávají déle. Roky. Někdy i celá desetiletí. Moc se mi líbí obrazné přirovnání, kdy hlavní postavy balancují na špičkách na okraji propasti nejen té skutečné, ale zejména té imaginární, duševní.
    No a mezi tím se leze po horách, souloží, (leze po větších horách), filozofuje, (leze po ještě větších horách) a ilustruje stárnutí dvou nejlepších přátel, kteří nikdy neuměli říct nahlas, že mají problém.
    Pro anotaci knihy klikni SEM :-). Simon Mawer originálním a velmi přitažlivým způsobem zpracovává téma nemožnosti úniku před dopady dávných křivd a utrpení. Román Pád byl publikován v roce 2003 a v témže roce za něj Simon Mawer získal prestižní Boardam-Taskerovu cenu za nejlepší knihu s horolezeckou tématikou (zdroj).


V českém jazyce se využívá těchto pádů:

    S otevřenými horizonty a výhledy z vrcholků hor pozoruhodně kontrastuje klaustrofobičnost protiletadlových úkrytů a sutin bombardovaného Londýna, pod nimiž jsou uvězněny zavalené oběti. Horolezecké scény jsou napsány tak sugestivně, že vnímavějšímu čtenáři můžou přivodit závratě. Není divu, že Mawer za knihu v roce 2003 obdržel Boardmanovu a Taskerovu cena za nejlepší knihu s horolezeckou tematikou. Symbolika pádů se prolíná celým románem: vystupují tu padlé ženy i padlí muži, kamení se řítí ze skal, z nebe jsou svrhávány bomby, hroutí se budovy a padají i horolezci.


Filozofování a vztahy v "kunderovském" stylu

    Pokud má tedy Mawerův Pád nějaký výraznější nedostatek, pak je to právě sex a jeho navazování na zdolávání hor a vice versa. Jinak je ale Pád výborným románem a v mnoha ohledech lze Mawerovi přitakat a uznale přikyvovat nad jeho stylem. Velmi jemná popisnost prožitků, úkonů i prostředí, které snadno přimějí k tomu vyhledat si obrazy panoramat dílčích hor, zavzpomínat na vlastní milostná vzplanutí nebo zaposlouchat se do Dylanova „Oxford Town“. Motivace postav jsou pochopitelné a uvěřitelné, i když se z logických důvodů vyvíjejí a komplikují, čtenář za autorem v tempu neztrácí. Mawer má vynikající talent pro líčení záležitostí, které mohou být pro laika až příliš technické a mohly by často odvádět pozornost – od příběhu samotného nebo od konkrétních dějových pasáží a linií. Tam, kde by bylo celkem snadné utopit se v popisu a vysvětlování náročného horolezeckého výstupu, přípravy dílčích propriet od vázání uzlů, přes samotný výstup až třeba po zajišťování, tam je Mawer mistrem, který ze
    Kto bude v horolezeckej ságe Simona Mawera hľadať podobenstvo ľudského osudu, nebude mu nič vyčítať. A komu sa páči byť s hrdinami tohto románu zavesený na zdanlivo nezdolateľnej stene, bude ešte spokojnejší.
    Jamieho poslední výstup byl sólový, lezl sám a nejištěn… Byla to ve věku, kdy přesáhl padesátku, a v kombinaci s jednou z velmi nebezpečných horolezeckých tras jasná sebevražda? Nebo snad bláznivé přesvědčení o vlastní nesmrtelnosti? Je to Rob, který se následně vrací ve vyprávění o 40 let zpátky, aby dostal odpověď i na otázky, o nichž ještě v tu chvíli netuší, že by je měl položit.
    - spisovatel: Simon MAWER- nakladatelství: Kniha Zlín (říjen 2013)- 480 str.- cena: 350 kč- hodnocení: 10/10Je to tak? Je opravdu štěstí něco z čeho vyrosteme? Jaký na to máte názor vy? A co jste naposledy četly, z čeho jste byly nadšené?


Miesto zbližovania aj odcudzenia

    Rob Dewar se zrovna vrací autem domů, když v rádiu uslyší zprávu o smrti svéhostarého kamaráda a kdysi také horolezeckého partnera Jamieho Matthewsona, známého a úspěšného…
    "Pak se Caroline zasmála. Smích je vrcholně nebezpečná věc. Lidé smíchy i umírají. Kdesi jsem četl, že smíchem lze rozpoutat i lavinu. Vedle sexu (a to často nejí jisté) je smích to jediné, co spolu dvě lidské bytosti sdílejí. Caroline se zasmála a já se přidal."
    Simon Mawer v závěrečném poděkování píše: „Při ztvárnění horolezeckých scén z druhé poloviny 20. století jsem čerpal z vlastních zážitků a vzpomínek na lepší a horší chvíle s mým někdejším horolezeckým partnerem…“ Pádje tedy román, při kterém autor využívá přesnou znalost specifického prostředí, což činí každé dílo vždy velmi přitažlivým, protože uvěřitelným.
    Pred románom Pád (Kniha Zlín 2013) vyšiel v tomto vydavateľstve český preklad románu Dívka, která spadla z nebe, v ktorom Mawer okrem literárnych kvalít ukázal znalosť tajných služieb a francúzskeho hnutia odporu v čase druhej svetovej vojny.


Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
200
23818
cache: 0024:00:00