Jak na věc


nedostatek plodová voda

Co může způsobit nedostatek vitamínů A, D, E, K, C, B ?

    Hypovitaminóza je stav, při kterém v těle panuje nedostatečné množství jednoho či více vitamínů. Extrémní situací je také avitaminóza, při kterém tělo absolutně postrádá některý vitamín. Obecně jsou tyto stavy pro naše zdraví nebezpečné a mohou vyústit v závažné, často i život ohrožující onemocnění. Uveďme si proto nyní, jaká zdravotní rizika nám v případě hypovitaminózy u jednotlivých vitamínů hrozí.
    Vitamínem B (nebo také B-komplexem) rozumíme soubor několika typů vitamínů, které hrají nepostradatelnou roli při látkové výměně ve svalech a nervech a při krvetvorbě. Jejich dostatek ocení zejména fyzicky aktivní lidé, jako například sportovci. Nedostatek různých forem vitamínu B způsobuje různé zdravotní potíže:
    Vitamín D je důležitý pro stavbu a růst lidských kostí. Jeho nedostatek může znamenat problémy zejména u dětí, u nichž je růst kostí, zubů a chrupavek nejrychlejší. Děti mohou být postiženy křivicí – nadměrnou lámavostí a deformací kostí. Podobně i u dospělých vede nedostatek tohoto vitamínu k osteomalacii – křehkosti a nadměrné lámavosti kostí. Zdrojem vitamínu D je sluneční záření, tučné ryby, játra, mléko, vejce a margarín.


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKYVÍCE OD AUTORA

    Vitamín A je nejdůležitější pro náš zrak, protože napomáhá vytvářet potřebné pigmenty na sítnici oka. Najdeme jej obsažený v barevné zelenině a ovocných plodech (pomeranč, mrkev, špenát, brokolice), v rybách, tucích, vejcích, mléku a mléčných výrobcích. Při jeho nedostatku hrozí šeroslepost, porucha obranyschopnosti a zástava růstu, vysychání sliznic (v případě rohovky to může vést k oslepnutí), nadměrné rohovatění kůže a poruchy nervového systému.
    Vitamíny jsou pro lidský organismus životně důležité látky, které si sami nedokážeme vytvořit. Aby byla jejich hladina v těle dostatečná, musíme je přijímat stravou v různých potravinách. Vitamíny v těle pracují jako katalyzátory biochemických reakcí, umožňují organismu vykonávat životně důležité funkce a navíc posilují naši imunitu. Jejich nedostatek může vést k poruchám těchto funkcí, které mohou končit i vážnými onemocněními.


Nedostatek zinku: příznaky, léčba

    Tělo dospělého člověka obsahuje 20 až 30 gramů hořčíku, z toho 50 až 70 % je v kostech, zbytek pak ve svalech, nervové tkáni, játrech a červených krvinkách. Působí proti stresu, alergiím, toxinům a zánětům. Účastní se v těle mnoha chemických procesů, počínaje srážlivostí krve, činností střev, močového měchýře a žlučníku, až po správnou funkci imunitního systému. Chrání před ionizujícím zářením a pomáhá regulovat teplotu. Zklidňuje nervový systém, reguluje nervovou a svalovou rovnováhu, je důležitý pro vnitřní vyrovnanost a pohodu. Pomáhá aktivovat řadu důležitých enzymů – účastní se přes sta enzymických reakcí.
    Hořčík člověk přijímá zejména z potravy nebo jej může v případě nedostatku doplnit konzumací výživových doplňků. Rozhodně je však lepší před polykáním tablet dát přednost pestré stravě. Jelikož je hořčík součástí molekul chlorofylu, není asi nikterak překvapující, že jej najdeme zejména v listové zelenině. Mezi významné zdroje hořčíku dále patří kakao, soja, fazole, hrách, ořechy, šípky, čokoláda, pečivo a obiloviny. Důležitým faktem je, že aby tělo hořčík přijalo, je třeba jej dodávat společně s vápníkem, vitaminem C, vitaminem E a vitamíny B2 a B6.
    Vitamín K se významně podílí na zástavě krvácení a také růstu kostí. Při jeho nedostatku nastává nedostatečná srážlivost krve a doba krvácení např. při úrazech se tak výrazně zvyšuje. Nedostatek se může projevit i tvorbou krevních podlitin a modřin bez jakékoli zjevné příčiny. Zdrojem vitamínu K je hlávková zelenina (špenát, salát, zelí), rajčata, mrkev, brambory, luštěniny, kopřivy, jahody, ale i játra a maso.


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKYVÍCE OD AUTORA

    Zvýšenou potřebu hořčíku mají především sportovci, diabetici, ženy beroucí hormonální antikoncepci, těhotné ženy, lidé se stresujícím životním stylem a jeho zvýšená konzumace je doporučena prakticky při každé nemoci, neboť nedostatek hořčíku zhoršuje stav takřka všech onemocnění. Při vysoké konzumaci nasycených mastných kyselin se potřeba hořčíku zvyšuje až 16x.
    Vitamín C je nezbytný pro tvorbu vaziva, kostí a chrupavek, zvyšuje obranyschopnost organismu a působí hojivě na rány. Jeho nejbohatším zdrojem je citrusové ovoce a zelenina. Při jeho nedostatku se zvyšuje riziko infekce, vypadávání zubů a krvácivosti dásní, onemocnění kurdějemi (chudokrevnost, lámavost kostí) a vyčerpanosti organismu.


Co jsou vitamíny a jaké z nich jsou pro organismus nejdůležitější?

    Na nedostatek hořčíku nás poměrně bezpečně upozorní křeče v lýtkách při ranním vstávání. Jedná se o tzv. spasmofilii – křečovitost. Ta vzniká právě nedostatkem hořčíku, který narušuje funkci nadledvinek. Nadledvinky jsou kromě toho také producentem antistresového hormonu a proto se při jejich omezené funkci zapříčiněné nedostatkem hořčíku budeme cítit tolik unavení a podráždění. Mezi další typické příznaky patří ranní únava, nespavost, noční pocení, srdeční arytmie, závratě a ztráta rovnováhy, třes očních víček, mžitky před očima, vypadávání vlasů, vysoká lámavost nehtů, prachnivění zubů, mravenčení v nohách, rychlá únava organismu, časté migrény, zhoršená koncentrace, přecitlivělost na změny počasí.
    Vitamín E řadíme mezi významné antioxidanty – látky, které tělo zbavují nebezpečných volných radikálů. Vitamín E se využívá v léčbě aterosklerózy, nemocí srdce a působí preventivně proti vzniku rakoviny. Nedostatek vitamínu E působí negativně na buňky jater i červené krvinky. Projevit se může poruchou zraku a chůze, únavou, suchou kůží, záněty v trávicím traktu, nervovými poruchami či poruchou funkce vaječníků. Vitamín E najdete v semínkách rostlinného původu (ořechy, sezam, mák atd.).
    Hořčík je prvek, který se podílí na řadě metabolických pochodů v našem těle a pro správné fungování lidského organismu je nenahraditelný. Působí antistresově a pomáhá regulovat svalovou i nervovou rovnováhu. Není proto nikterak překvapivé, že jeho nedostatek vyvolává podrážděnost, nervozitu, deprese, nebo i svalové křeče.


Jaké zdravotní problémy hrozí při hypovitaminóze?

    Vitaminy jsou organické esenciální látky, které musíme přijímat ve stravě nebo v podobě doplňkových suplementů. Každý vitamín v těle má určitou funkci, proto je nutné dostatečně přijímat vitamíny všechny, ne jen některé, nebo je vzájemně nahrazovat. Základních vitamínů je celkem 13 a dělíme je podle jejich vlastností na vitamíny rozpustné v tucích (A,D,E,K) a rozpustné ve vodě (B,C). Rozdíl mezi nimi je v tom, že vitamíny rozpustné ve vodě jsou tělem vylučovány, kdežto vitamíny rozpustné v tucích nikoli. Vitamíny rozpustné v tucích se v těle ukládají do zásob a je proto možné se jimi „předávkovat“ (nastává hypervitaminóza). Pro organismus jsou důležité všechny uvedené vitamíny pro správný chod jeho funkcí (metabolismus, růst, imunita, zdraví).

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
200
14958
cache: 0024:00:00