Jak na věc


název povolání

Ochranná známka jako dlouhodobá investice

    Nám v Lovebrandu nástroje neskutečně usnadňují práci – je to přesně ten typ práce, na kterou jsou lepší stroje. Myslete ale na to, že ani sebelepší nástroj vám sám skvělý název nevymyslí.
    Tento nástroj vám přijde vhod, když budete chtít kombinovat anglická slova. Stává se nám, že máme vhodné slovo, které bychom chtěli do názvu promítnout, ale potřebujeme ho něčím ozvláštnit. Pak hledáme další slova, která začínají stejnými písmeny jako to naše původní končí.
    A Google Translate se hodí ještě pro jednu věc – rychlé otestování výslovnosti vašeho názvu v různých jazycích. Stačí vybrat výchozí jazyk, napsat název a v levém rohu kliknout na ikonku “Poslech výslovnosti”. Pokud váš název tímhle testem projde, určitě jej otestuje také na rodilých mluvčích.
    Pro nás je tohle základ. A i když si s angličtinou tykáme, jistota je kulomet. Navíc se dopracujete i k významům, které mají pouze regionální charakter. A hodí se znát také původ slov – minimálně vás může inspirovat.


Nástroje pro práci výhradně s češtinou

    Dobrý název je základem každé úspěšné firmy. Pokud nedodáváte pláště raketoplánů. V takovém případě se bez něj obejdete. Originální název ale není důležitý jenom z pohledu zákazníka. Je potřeba k tomu, aby vaše firma vůbec mohla vzniknout.
    Nakonec je třeba poznamenat, že dobrý název není ten, který se líbí vám. Dobrý název za prvé splňuje předem stanovená kritéria (volné domény, zapamatovatelnost, nebude vás omezovat, lidé ho dokáží vyslovit, …). Za druhé projde testem, ve kterém vám lidé v ideálním případě potvrdí, že vyvolává vhodné asociace a dokáží si ho i po čase vybavit.
    Nenechávejte výsledek na náhodě a dobře vše promyslete. Může se stát, že registrace vaší firmy bude rejstříkovým soudem zamítnuta právě kvůli nevhodnému pojmenování. Registraci následně musíte provést znovu i se všemi souvisejícími poplatky, protože stávající dokumenty nelze použít.
    Kritérií pro dobré pojmenování je vedle odlišitelnosti a originality podstatně více: zapamatovatelnost a šmrnc, jednoduchost a snadná vyslovitelnost názvu, ale taky volná doména nebo ochranná známka. A je to právě ochranná známka, která vám zajistí exkluzivitu na trhu.


Výběr názvu si promyslete, na všechno ostatní je tady Office option

    Ing. Lenka Papřoková (www.paprok.cz) je profesionální sloganistka, která pomáhá svým klientům hledat slova. Vymýšlí jedinečné slogany, claimy, domény či názvy v češtině či angličtině.
    Jak zároveň vyplývá z předchozí části, dejte si také pozor na to, aby název firmy nekolidoval s již existující ochrannou známkou, třebaže zahraniční. K ověření v tomto případě doporučujeme databázi Úřadu pro průmyslové vlastnictví nebo globální databázi WIPO.
    Brácha Dictionary.com je možná ještě užitečnější. Najdete skvělé slovo, vymyslíte několik schůdných variant názvů a všechny mají zabrané domény. Pak vám pomůžou synonyma nebo slova s trochu delší “vzdáleností” od toho, které hledáte.
    Wordoid funguje velmi podobně, máte ale více možností, jak vygenerované návrhy omezit. Můžete si vybrat, zda bude nové slovo kořenem končit, začínat, nebo bude někde uprostřed. Můžete si také vybrat koncovky podle různých jazyků. To je skvělé, když potřebujete třeba italsky znějící název. Wordoid také kontroluje dostupnost .com a .net domén.


Zjednodušte si vymýšlení názvu pro firmu: Využijte nástroje, které běžně sami používáme

    Dejte dohromady ty nejlepší návrhy, ať je z čeho vybírat. Nechte je uzrát a teprve pak rozhodněte. Využijte společné nápady v týmu, vlastní fantazii nebo zapojte do hledání sloganisty a copywritery zaměřené na kratší útvary, případně generátory kombinací slabik a kořenů slov.
    Když ke sporu či dokonce několika sporům skutečně dojde a vy budete chtít obhájit práva k nezapsanému označení, musíte jeho existenci v každém řízení zvlášť prokázat a to je časově i finančně velmi náročné. Nikde navíc není dáno, že se to povede.
    Pokud tedy chcete své podnikání rozvíjet dlouhodobě a ideálně bez starostí o možné budoucí spory např. s majiteli starších ochranných známek, měli byste název zvážit po všech stránkách: „Rady typu „ochrannou známku nepotřebujete, stačí vám obchodní firma,“ slýchám poměrně často a v kontextu toho, co jsem právě popsala, mi pro podnikatele přijdou nebezpečné. Stejně tak je nebezpečné uvažování typu „Spory? Ty se nás netýkají.“ Ano, jestli jste slušní a ctíte starší práva jiných, tak se vás spory pravděpodobně netýkají, ale jen do doby, než se na obzoru ukáže někdo, kdo tyto charakterové vlastnosti postrádá začne si brousit zuby na váš projekt nebo značku. A to je realita, bohužel,“ varuje Jindra.


Název firmy bude vaší vizitkou. Dejte si na něm záležet.

    I tohle je seznam českých slov, jen se v něm trochu jinak vyhledává. Stačí zadat hledaný výraz a nástroj vám zobrazí slova, ve kterých se váš výraz objevuje. Pro hledání kombinací slov naprosto ideální.
    Zadejte slovo (v podstatě je to kořen budoucího nového názvu) a Naminum vám vygeneruje spoustu různých slov, které z něj vychází. Při kliknutí na tlačítko ukazuje volné .com domény.
    Tohle je seznam českých slov. Můžete si je seřadit podle délky a filtrovat podle začátečních písmen – jde o dvě písmena, což opět zrychluje práci.
    Pokud chcete mít jistotu, že název bude uznán, musí být odlišitelný od ostatních na první pohled. Ideálně dodatkovým, alespoň dvouslabičným slovem. Propojte hlavní slovo třeba se jménem nebo nějakým příběhem. Např.:
    Slovníky se obecně hodí na hledání fantazijních názvů. My sami rádi vycházíme z překladů z jazyků, které nejsou úplně běžné, ale nesou si jednu skrytou výhodu – čtou se i vyslovují stejně. Sami si rádi usnadňujeme práci, a proto využíváme kombinaci nástrojů Google Tabulky a Google Translate. Stačí jeden jednoduchý vzorec a máte hotovo.


Sebelepší nástroj vám nevymyslí skvělý název

    Už v situaci, kdy vymýšlíte vhodné adepty na název, je dobré kontrolovat, zda si někdo stejný nebo podobný název neochránil. My v této fázi využíváme hlavně databázi ochranných známek Úřadu průmyslového vlastnictví a aplikaci TM View. Obě zobrazují v trochu odlišné formě záznamy z českého i evropského registru. Národní ochranné známky dalších států tam ale často nenajdete. I proto my sami řešíme finální rešerši se specialisty na ochranu značek.
    Pokud název upravíte jen trochu, bude velmi snadno zaměnitelný a zápis firmy nebude povolen. V případě, že už na trhu např. figuruje zmíněná společnost Stolařství s.r.o., následující změny vám úřad z důvodu nedostatečného odlišení neuzná:
    JUDr. Jindra Šulcová (www.jindrasulcova.cz) je nezávislá poradkyně a specialistka na patentové právo. Na svém profesním blogu sdílí zkušenosti a rady z oblasti duševního vlastnictví a pořádá 1. ucelené školení registrace a správy ochranných známek.
    V této části bychom vás chtěli upozornit, že všechny výše zmíněné nástroje velmi často používáme i pro hledání českých názvů. Většinou z nich ale dostaneme spíš inspiraci. Existuje ale pár nástrojů, které se pro tvorbu ryze českého názvu hodí a moc se o nich neví.
    Podle současné právní úpravy nesmí název vaší nové firmy působit klamavě, hanlivě a urážlivě. Ale především nesmí být zaměnitelný s názvem jiné, již existující společnosti.


Slovník spisovného jazyka českého (Ústav pro jazyk český ČSAV)

    O tom, jak vybrat název pro firmu, už jsme psali dvakrát – tady na blogu a pak na Podnikatel.cz – a v principu se na tomto postupu nic moc nemění. Pořád je třeba to vysedět. A i když jsme nějaké nástroje zmiňovali, ten seznam si zaslouží aktualizaci. Tady je.
    I když není metodologie tohoto jednoho číselného skóre příliš průhledná, můžete mezi sebou srovnávat různé názvy. A protože je aplikace vhodná pouze pro zahraniční názvy, vnímáme ji spíše jako orientační. Zároveň ji chybí české domény, nemůžete otestovat vyslovitelnost nebo zkontrolovat českou konkurenci.
    Jestli je už vámi vybraný název firmy zaregistrovaný, zjistíte na stránkách Veřejného rejstříku nebo jednoduše přes náš ověřovač. U víceslovných názvů zadejte nejprve celé jméno a poté každé slovo zvlášť. Zkuste také odebrat poslední písmena ze slov — pokud je již zaregistrován název Stolař s.r.o., tak vám název Stolaři s.r.o. uznán nebude.
    Nedávno jsme objevili iOS aplikaci Viable, který také slouží spíš pro kontrolu názvů, které by měly fungovat globálně. Kromě rychlého náhledu do různých databází (třeba domén, produktů na Product Hunt, ochranných známek) vypadne z jednoho příjemného uživatelského rozhraní také skóre.


Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
cache: 0000:00:00