Jak na věc


karlova studánka ubytování v soukromí

Záznam z konference a workshopu I (8. - 9. 2. 2018) - YouTube video

    Pro zajištění aktuálnosti a správnosti kompletní zadávací dokumentace, doporučujeme uchazečům dokumentaci stahovat z profilu zadavatele IPR Praha. Po zaregistrování budete informováni o případných aktualizacích řízení.
    První úvahy o parkové proměně pocházejí z poloviny 19. století. Roku 1843 byla přeměněna jižní část náměstí hrabětem Chotkem v park protkaný příčnými cestami. V roce 1863 se po zboření zbylých budov v ploše náměstí dočkala parkové úpravy stejného charakteru i severní část. Tato úprava dle návrhu Bedřicha Wünschera umožnila přirozené průchody parkem v potřebných směrech, nenabízela ale požadovaný klidový prostor uvnitř parku.


Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

    První část „konceptu odůvodnění“ představujeme ve formě souboru dvanácti tematických sešitů a osmi výkresů. Sešity otevírají diskuzi o tom, jak bude ve výsledku Metropolitní plán Prahy vypadat ve své závazné části (podle stavebního zákona). V červnu 2014 bude koncept doplněn o druhou část (6 sešitů a 4 výkresy) a bude ještě doplněn o ukázky podrobných regulací jednotlivých lokalit. Je nutné zdůraznit, že předložený „koncept odůvodnění“ není (a nesmí být) návrhem ve smyslu § 50 stavebního zákona. Online verze elektronického vydání je k dispozici na adrese www.iprpraha.cz/metropolitniplan.
    Atelier M1 architekti s.r.o. ve spolupráci se Sant en Co V.O.F. a Atelierem PROMIKA s.r.o. – česká architektonická studia ve spolupráci s holandským krajinářským studiem
    Koncept odůvodnění Metropolitního plánu je podkladem pro předběžnou diskusi o metodice plánu, o možnostech návrhu, o způsobu možných řešení problémů Prahy a její metropolitní oblasti. Koncept odůvodnění je otevřením cesty. Předběžnou diskusi jsme slíbili na počátku práce nejen za zpracovatele, ale především za pořizovatele plánu a za politickou reprezentaci, která je zadavatelem plánu. Tato diskuse probíhá po mnoha liniích. Jsme rádi, že po více než roce spolupráce s městskými částmi, s veřejností odbornou a někdy i laickou lze konstatovat, že probíhá úspěšně.


Koncept odůvodnění Metropolitního plánu

    Karlovo náměstí bylo původně hlavní tržiště města v polovině 14. století a bylo nazýváno Dobytčím trhem. V roce 1606 nechal Karel IV. ve středu náměstí vystavět kapli Božího těla, kde byly vystavovány říšské klenoty a relikvie. Kaple byla 1791 zbořena a dodnes není zcela jisté, jaký přesně měla půdorys.
    Již po dvaceti letech (1885) byl park přeměněn podle návrhu Františka Thomayera, vytvářející rozhraní mezi vnitřním, klidovým parkem a vnější rušnou ulicí. V době přeměny náměstí na krajinářský park již byla propojena dnešní Resslova ulice s Ječnou ulicí. František Thomayer však nepočítal s tak vysokou dopravní zátěží, která dnes náměstí rozděluje a limituje do jisté míry potenciál, který se v bohatém parkovém prostředí skrývá. Původní návrh výstavby Jiráskova mostu měl ústit do ulice Myslíkovy a ne do samého středu, jak je tomu v dnešní době. Park tehdy dříve působil pospolitě.
    Rehwaldt krajinářští architekti ve spolupráci s BY Architects + PD FILIP – německé krajinářské studio tvoří trio s dvěma českými architektonickými studii.


For English please follow the link >>>

    Karlovo náměstí, jedno z nejvýznamnějších veřejných prostranství Prahy, vyžaduje celkovou rekonstrukci. Proto se město rozhodlo vypsat tzv. řízení se soutěžním dialogem, který umožňuje zapojit všechny zainteresované strany do vývoje návrhu od začátku až do konce. Autorem vítězného návrhu je německé krajinářské studio Rehwaldt Landschaftsarchitekten ve spolupráci s českou architektonickou kanceláří BY Architects a českou dopravní kanceláří PD Filip.
    Hlavním oříškem tak stále zůstávala proměna vnitřní části náměstí, tedy parku. Vytváření nového zadání pro další soutěž na proměnu parku by pravděpodobně opět skončilo patovou situací, jelikož požadavky městské části Praha 2, Odboru památkové péče MPMP, Odboru dopravy MHMP, Národního památkovým ústavu a dalších stakeholderů byly velmi protichůdné. Proto se město rozhodlo vyhlásit soutěžní dialog. Jde o interaktivní spolupráci města s architekty, která mezi všemi zúčastněnými zajistí průběžnou diskuzi o podobě návrhu. Návrh vzniká postupně a všichni mají možnost průběžně vyjadřovat svůj názor.


Vybrané architektonicko-krajinářské týmy

    Právě vysoká dopravní zátěž patří k jednomu z největších problémů Karlova náměstí. Neodpovídající údržba parku, nedostatečné veřejné osvětlení, nemožnost pořádání kulturních a společenských akcí, udusávání povrchů a špatné zavlažování jsou další jevy, které náměstí sužují. Vybrané týmy vyly napřed o všech výzvách a problémech na Karlově náměstí informováni na společné konferenci a při tvoření návrhů by se měly soustředit na jejich řešení.  
    V roce 2013 Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) upravil návrh rekonstrukce většiny ulic, tzv. etapy I. O dva roky později se zrekonstruovala tramvajová trať, chodníky a nástupní ostrůvky. K dokončení etapy I stále chybí zrekonstruovat křižovatky, vytvořit nové přechody, obnovit vodovody a kanalizace, což zajišťuje Technická správa komunikací (TSK).
    Předpokládaná doba trvání řízení se soutěžním dialogem od zahájení zadávacího řízení do ukončení soutěžního dialogu je 9 měsíců a do výběru nejvhodnější nabídky 11 měsíců.
    Buro Sant en Co V.O.F. ve spolupráci s  M1 architekti s.r.o. a Atelierem PROMIKA s.r.o. – holandské krajinářské studio ve spolupráci s českým architektonickým studiem a dopravní kanceláří
    Pět špičkových týmů z tuzemska i ze zahraničí nyní pilně pracuje na návrzích a nemají před sebou lehký úkol. Přeměnit památkově chráněný park tak, aby vyhovoval dnešním potřebám a zároveň zůstaly zachovány jeho kulturní hodnoty.


Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
200
14174
cache: 0024:00:00