Jak na věc


dacia stepway

Dacia Stepway Celebration Sandero II Easy -R

    Příznivců značky Dacia je u nás skutečně mnoho a já některé z nich docela chápu – levná auta, která udělají nějakou tu základní práci a netváří se, že mají na víc, než ve skutečnosti mají, jsou sympatická i mně. Vždycky jsem ale tvrdil, že Dacia dává nejlepší smysl v základní verzi, protože připlácením za nadstandardní výbavu z ní stejně kdovíjak luxusní auto neuděláte.
    Líbivé plasty, svěží metalická červená (+10 900 Kč), nebo praktické střešní ližiny. To je Stepway. Vůz, který se kromě jiného dočkal i téměř offroadové světlé výšky nebo vyztužení obou náprav. Oproti běžnému sanderu jej ihned poznáte, působí jako malé SUV. A pakliže nebudeme za SUV považovat jen vozy s pohonem všech kol, tak „SUV-čkem“ vlastně i je. V terénu zvládne takové kousky, při nichž byste většinu obřích SUV pověsili na břicho. Jen při rozjezdu do prudkých kopců nesmíte váhat, přední kola s ryze silničními pneumatikami 205/55 R16 prokluzují dříve, než je třeba. Nakonec se ale přece jen vyškrábete i tam, kde byste absolutně nečekali, že je to možné.
    Osobně mi to připadá trochu jako tovární obdoba vesnického tuningu, kdy si majitel starého Favorita nalepí kolem světel pseudochromové samolepky. Pořád má stejného starého narezlého Favorita, jako většina ostatních, ale s chromovými proužky je najednou „větší king“.


DUNLOP sp winter sport 4d 225/55 R16 95H TL M+S 3PMSF MFS, zimní pneu, osobní a SUV

    Usednout za volant Capturu jsem měl během roku možnost hned několikrát. Když na trh vstoupilo provedení S-Edition neváhal jsem ani vteřinu a ihned jsem si do kalendáře zapsal tento velmi ...
    Ani tenkrát nešlo o žádné zklamání, neboť motor s lehkým sanderem hýbal na výbornou. Pro tříválcovou jednotku však Dacia od jara letošního roku připravila jednu zásadní novinku. Nabízí ji totiž v kombinaci s pětistupňovou robotizovanou převodovkou Easy-R. A právě ta je důvodem dnešního testu.
    Jenže Dacia se v poslední době právě tento trend snaží protlačovat. Nejprve přišel výbavový stupeň Stepway, které jednotlivé modely pomocí oplastovaných blatníků a nárazníků stylizoval do podoby crossoverů a teď přichází dokonce ještě jeho další nástavba. Původně se jmenuje Explorer, ale na českém trhu jí přejmenovali na Outdoor.


Další články (posledních 20 z celkem 20)

    Za městem se situace vyrovná a na běžné okresce je jízda v obou sanderech na moment plně srovnatelná. Již při 110 km/h se ale nůžky opět rozevřou. Zatímco běžné provedení překvapilo nečekanou stabilitou až do 150 km/h, Stepway již při daleko menší rychlosti mírně plave. A jistě mu nepomáhá ani řízení s necitelností okolo středové polohy. Rychle jsme proto nejezdili a raději se vydali do terénu.
    Velkým a poměrně nečekaným zpříjemněním byl následně i fakt, že české zastoupení dacie poskytlo vůz v atraktivně laděné verzi Stepway, která si díky světlosti 207 mm získá srdce nejednoho chalupáře. Líbivému sanderu jsme se tak na zoubek podívali i v terénu. Nejprve ale k vzhledu, který oproti běžným výbavám Access, Open a Arctica doznal mnoha kosmetických změn.
    A co interiér? Příplatek 26 000 Kč zde (oproti klasické nejvyšší výbavě Arctica, z níž Stepway vychází) není moc znát. I přes líbivý vnější vzhled je třeba mít stále na paměti, že se nacházíme u nabídky jednoho z nejstřízlivějších výrobců. Stepway je tedy odlišen hlavně látkovými potahy s režným vzorováním a efektními bílými boky sedadel. Nehledejte zde žádná offroadová madla, ani štítky. Ty by jen zbytečně zvyšovaly cenu.


Dacia Stepway stepway plus Tce 90

    Poněkud odlišné je to ovšem s novou převodovkou. Pakliže se na ni díváte jako na robota, který svýma mechanickýma rukama tahá za spojku a hýbe ozubenými koly v převodové skříni, budete spokojeni. V případě, že byste ji snad ale čirou náhodou chtěli srovnávat s běžnou měničovou skříní, půjde o jasný propadák. Již ze samotné konstrukce převodovky totiž vyplývá, že nemůže jít o nic bleskurychlého. Každé přeřazení je doprovázeno zhruba sekundovým přerušením toku výkonu a výrazným záškubem, který je tím menší, čím jedete rychleji. Při přeřazení z jedničky na dvojku jde tedy o nejmarkantnější jev, u kterého je důležité zachovat konstantní pozici nohy na plynu. Jakmile s nohou po čas řazení hýbnete, převodovka neví a vše následně trvá déle. Mnohem déle...
    V našem případě tou nejzásadnější změnou je tedy volič robotizované převodovky s pouhopouhými dvěma pedály. Již při klasickém parkování volič překvapí. Protože jde o robotizovanou převodovku, chybí zde pozice P, jako parkování. Při zastavení jste proto vždy odkázáni na funkci mechanické ruční brzdy. Mnohem pozoruhodnějším a ne zrovna příjemným zjištěním je ovšem vzdálenost mezi jednotlivými režimy D (Drive), N (Neutral) a R (Reverse). Jestliže u jiných robotizovaných převodovek voličem posouváte vždy zhruba ve vzdálenosti jednoho běžného zařazení, zde se jedná snad o pětinu délky pohybu. Mezi nejčastěji používanými režimy D a N vás skutečně dělí jen několik milimetrů pohybu a při velkých nerovnostech se nám párkrát stalo, že volič sám od sebe vyskočil do pozice Neutral. Na běžné silnici se vám nic podobného samozřejmě nestane, ale v terénu jde o drobnou nepříjemnost.


Dacia Stepway 0.9 TCe 90CV Turbo-NAVIGATORE-SENSORI-POSS.GPL

    Nejlepší je řadit svépomocí, a to včetně krátkého ubrání plynu, jako kdybyste řadili ve voze s manuální převodovkou. Sandero pak řadí rychleji a díky dobré odezvě motoru lze zmiňované záškuby prakticky eliminovat plynovým pedálem. Přiznávám, není to sice nejběžnější způsob použití samočinné převodovky, ale v tomto případě zaručeně funguje!
    Snad každý alespoň jednou spatřil rozzářené dítě hledící na vánoční stromek zasypaný nazdobenými dárky. Tak přesně takový pocit máte z provedení Stepway ve chvíli, kdy vyjedete mimo zpevněné cesty. Sandero najednou dovádí, skotačí a snad i samou radostí skáče. Pokud jsme tedy až do nynějška zvýšenou verzi chápali jen velmi omezeně, nyní jí dokonale rozumíme. Celé auto vám začne okamžitě dávat smysl a s nadšením se vrháte do stále horších a horších podmínek, při nichž začíná vyvstávat otázka, kam až to tahle malá Dacia nechá zajít. Upřímně? Tak daleko, kam ona chtěla, jsme se nevydali. Nechali bychom tam obě zpětná zrcátka, 100% vlastní kuráže a nejspíše i trochu laku. Stepway by ale přesto odešel se vztyčenou hlavou. Tak moc offroadový dokáže být.


NANKANG ns 2 245/30 R19 89Y TL XL MFS, letní pneu, osobní a SUV

    Naopak volba manuálního režimu řazení je v nejlepším pořádku. Konstruktéři ji správně nastavili dle působení kinetických sil (nižší kvalty dopředu, vyšší dozadu) a prakticky ihned tak sami řadíte bez jakéhokoliv přemýšlení. A ona vlastně i samotná převodovka funguje v režimu sekvenčního řazení nejlépe. Ale k tomu se dostaneme.
    Od roku 2008, kdy se světu představil zcela nový model rumunsko-francouzské automobilky, s modelovým názvem Sandero se mnohé změnilo. Před pěti lety se v Paříži odehrála světová premiéra druhé generace v té době již dobře známého Sandera, které přišlo s novým designem, interiérem a technikou. Několik měsíců nazpět se opět na pařížském autosalonu odehrála prezentace faceliftované nabídky značky Dacia, včetně modelu Sandera. Modernizovaný kousek nám dělal společnost v redakčním testu a upřímně se nám nechtěl vracet, rádi bychom Stepwaye umístili do naší garáže.
    Třikrát zvolejme: „Hurá!“ Přijíždí první Dacia se samočinnou převodovkou. Jmenuje se Sandero a ve stylovém provedení Stepway se na pár dní usídlila v hledáčku naší redakce. Jak si vedla?


NEJHLEDANĚJŠÍ MODELY

    Jde o limitovanou edici, přestože automobilka neoznámila, na kolik kusů, případně čím jiným bude limitovaná. K dispozici bude pro modely Sandero, Logan MCV, Lodgy, Dokker a Duster, ale pokud se těšíte, že dostanete zvýšenou funkčnost či průchodnost terénem, zklamu vás. Balíček Stepway Outdoor je čistě designová záležitost, týká se nového šedivého, nebo v případě Sandera také oranžového laku, nových litých kol, drobných detailů v interiéru a čalounění ze dvou materiálů. Pokud tedy nutně potřebujete zaplatit víc peněz za laciné auto, nejlevnější Sandero Stepway Outdoor začíná na 276 400 Kč.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
cache: 0000:00:00