Jak na věc


alžběta trojanová

Virtuální a skutečná realita Alžběty Trojanové

    Pokud jste někdy měli co dočinění s videoherním světem a není vám devětapadesát, určitě vám něco řekne jméno Alžběta Trojanová. Ikona tuzemských hráčů všem ukázala, jak prorazit i na tak malém trhu, jakým je Česká republika, a to jako úspěšná žurnalistka a moderátorka pořadu Re-Play. A co že k tomu potřebujete? Měli byste být žena, značně inteligentní a především dobře vypadat (a nebát se to dávat najevo).
    Pro pořad Re-Play musíš být totálním esem v rukávu. Snad všichni, kteří někdy měli co do činění s videohrou, tě znají a nepochybně dost zvedáš sledovanost. Konkurenční pořady nikdy tak úspěšné nebyly. Necháváte to plynout, nebo se tohoto aspektu už chytil nějaký marketingový odborník z Primy?
    Cílová skupina jsou mladí kluci od 15 do 20. A to vidím třeba i u sebe na Facebooku (facebooková stránka Alžběty Trojanové má přes 9.000 fanoušků – pozn. red.). Doma někdy vtipkuju, že jsem taková Dáda Patrasová nové generace.
     "Nebyla to jedna událost, spíš celej řetězec. Kdysi v době, kdy byl internet v Česku ještě vzácnost, jsem trávila dost času na xchatu v místnosti Roklinka, kde se scházeli fanoušci Tolkiena. Tak jsem objevila jak Pána prstenů, tak fantasy obecně. Pohádky, který se ale zabývaj dospělýma tématama. Úplně to změnilo můj svět. "


Julia Chochola: Obraz by neměl vypadat jako fotka

    Pro dokonalý požitek ze hry už nepotřebujete obrovský počítač. Ty nejlepší procesory a výkonné grafické čipy se podařilo vměstnat do notebooku Dell Allienware 15. Ani na cestách se tak nepřipravíte o požitek ze hry. A pro ty největší nadšence je nachystané i zajímavé příslušenství k dokoupení v podobě Alienware Graphics Amplifier. Tento speciální externí box, který pojme jakoukoliv desktopovou grafickou kartu, se k notebooku připojí jednoduše kabelem.
    Jako malá si chtěla hrát na Xenu. Teď je z ní nejvýraznější osobnost české hráčské scény. Seznamte se: Alžběta Trojanová, královna videoher, která svůj osud poznala kdysi dávno v garáži.


Řezník vs. Mattoni aneb nezastavitelná síla Internetu

    Teď budu citovat z několika online médií, než položím svojí otázku. SixPack: „Alžběta Trojanová – vlhký sen všech českých a slovenských hráčů, bez ohledu na platformovou příslušnost. Čtěte její blog (http://taalzbeta.blogspot.com/), případně ji špehujte na twittru (@TaAlzbeta) a doufejte, že si zahraje s vaším joystickem.“ Jenpromuze.cz: „Náš redakční kolega, odborník na cosplay a geek každým coulem vybral sexy holky, co mají fakt rády videohry. Fakt moc. A vyzpovídali jsme i nahou Alžbětu Trojanovou (při povídání už bohužel nahá nebyla).“ CzechGamer: „Splnil se nám sen… Že Alžběta Trojanová, známá to česká herní osobnost, nafotila velice zajímavé hanbaté snímky, když se vžila do role Cortany z Halo 4.“ Evidentně to nejsou jen tvé moderátorské schopnosti, které okouzlují herní publikum. Kdy jsi tohle začala vnímat a začala s tím pracovat? Já teda předpokládám, že jsi nešla moderovat Re-Play se záměrem stát se „vlhkým snem všech českých a slovenských hráčů“.
    Přes rok jsme se neviděli, a když jsme spolu mluvili naposledy, tak jsi byla začínající moderátorkou pořadu Re-Play a za sebou měla velmi zajímavou herní historii. Co se změnilo?
    Pořád moderuju Re-Play, ale taky jsem jako pravidelná redaktorka začala psát do Score, kde mám svůj feministický koutek jménem Alžbětinec. Do budoucna pak vymýšlím soukromé projekty, ale často prostě rozjedu deset tisíc věcí najednou a pak nic nedělám pořádně. A taky píšu do ABC!
    Z mého pohledu si nás Prima začíná víc všímat až teď, po dvou letech vysílání. V současnosti jsme jediný původní pořad na Prima COOL a naše sledovanost má vzrůstající tendenci. Nejdřív to taky možná brali jen jako takovou zábavu pro geeky, ale mám pocit, že teď chápou, že náš pořad má svoje stálé diváky. Nakonec teď například výrazně promují naše dvouleté výročí. Se mnou osobně nikdo nepracuje, takže tak. Jednou k nám přišla natáčet paní z VIP Zpráv, ale vůbec vlastně nevěděla, na co se má ptát.


Kubo Križo: Na fotenie sa nepripravujem. Maximálne dobijem baterky

    Moje budoucí plány jsou takové, že teď bych chtěla dělat nějaké web projekty a osobně se realizovat. Teď jsou hodně populární tzv. let’s playe, což je v podstatě komentované hraní her. Jedná se o osobní komentář. V Čechách to letí vážně hodně. Mimochodem největší YouTube channel u nás má skoro 150.000 odběratelů a vlastní ho někdo, kdo si říká Minecrafák. Jedná se právě o let’s play Minecraftu. Taky jsem propadla cosplay, s čímž asi taky souvisí většina komentářů o nahé Alžbětě Trojanové. Mám v plánu udělat kalendář, ale zatím jsem nevymyslela 12 kostýmů. Mám Cortanu (umělá inteligence ze hry Halo 4 s digitálně zobrazeným tělem ženy – pozn. red.), která měla paradoxně větší ohlas v zahraničí, protože konzolových hráčů je u nás jen asi 20 % (herní série Halo vychází pouze ve verzi na Xbox 360 – pozn. red.). A taky to bylo tím, že Halo 4 je na západě jedna z největších herních pecek. U nás to mělo ohlas hlavně proto, že byla na fotce nahá Alžběta Trojanová, ale ně
    Ani jsem do toho ale nešla s naivní představou, že si mě vybrali jenom proto, že hraju hry. Ale třeba ze začátku se do mě v komentářích docela často trefovali kvůli tomu, že zase úplně modelkovskou postavu nemám. Například někdo napsal, že takovéhle lidi by vůbec neměli pouštět do televize. To se objevovalo často právě na hardcore webech, kde čtenáři těžce nesli, že se tomu může někdo věnovat mainstreamově. Důležitý je umět to balancovat – prostě ukázat, že kromě hezké tvářičky můžu nabídnout i profesní schopnosti. Ale nepodceňovat to, že vzhled prostě spoustu fanoušků táhne.


Epický vánoční marketing: Kýč, erotika a česká bohyně Hera

    Když před lety rozjela firma Nintendo prodej konzole Wii, zpřístupnilo se najednou hraní řadě lidí. Už se nebáli ovladače, který by to nějak blokoval. Stačilo držet v ruce něco, co vypadalo jako ovladač od TV, a s ním pohybovat. Tím se celá hra ovládala. Bylo to tak jednoduché, že mohl hrát každý. Wii si dokonce kupovaly domovy důchodců pro své klienty. Se stejnou technologií rychle přišlo Sony a Microsoft, který to posunul ještě o úroveň dál. Zrušil totiž ovladače úplně. Nakonec se ale ukázalo, že to byl spíš jen chvilkový trend – popularita ovládání pomocí pohybu začala pomalu upadat.
    Nemyslím si, že by Re-Play nějak zahýbal mediální scénou, ale většina tuzemských webů a časopisů je orientovaná na hardcore hráče. My jsme pro občasné hráče, co nechtějí jít za každou cenu do hloubky. Navíc jsem ráda, že nás vysílají na Prima COOL, protože je příjemné, že ten kanál má k cílové skupině velkou relevanci a navíc se za její komunikaci nemusíš stydět. Game Page měl problém s vedením, které mu v podstatě znemožňovalo udělat jakékoliv větší změny, a nakonec ho poměrně nevybíravě zrušili. A teď vlastně nemáme konkurenci.


Rozhovor s Alžbětou Trojanovou: O práci s poprsím a herní scéně nabité stereotypy

    Alžběta Trojanová je nepřehlédnutelnou postavou videoherního světa. Psala do herních časopisů, vedla stejně zaměřený web a nakonec se objevila v pořadu Re-Play a stala se ikonou česko-slovenské herní scény. Navíc je absolventkou oboru Marketingová komunikace a PR na Univerzitě Karlově. Krom hluboké oborové znalosti je nutné zmínit také fakt, že hráčská komunita jednoduše šílí z jejího tělesného vzezření. Stačí její jméno prohnat Googlem a jedny z prvních slov, které uvidíte, jsou sexy, nahá, lechtivé… Alžběty se zeptám, jak s tím vším lze z marketingového hlediska pracovat. A taky zjistím, jak se mám tvářit na příchod nové generace herních konzolí a na čem si zahrát Zaklínače 3.
    Absolvoval bakalářský obor Marketingová komunikace a PR na IKSŽ FSV UK a roční studium na francouzském Sciences Po Rennes, kde se zaměřil na marketing luxusního zboží a módních značek v propojení s moderními dějinami. Magisterský titul získal taktéž na IKSŽ FSV UK v rámci oboru Mediální studia. V současnosti na své alma mater externě vyučuje, zajímá se o oblast transmediálního vyprávění a je členem dozorčí rady serveru Markething.cz.
    Bětka, jak ji nazývá hráčská obec, nedávno vystudovala Marketingovou komunikaci a PR na Univerzitě Karlově. Na poli videoherní žurnalistiky ale působí už zhruba devět let. V této branži začínala jako redaktorka na serveru Hratelně.cz. Aktuálně moderuje již zmíněný Re-Play vysílaný na Prima COOL, píše pro časopis Score, přispívá do časopisu ABC, do toho se navíc stíhá věnovat vystudovanému oboru jako marketingová asistentka. Známá je tím, že se snaží dostat herní svět k širšímu publiku a nikoliv jen k omezenému množství „hardcore“ hráčů.


Babovřesky: divácký rekord a pár facek

    Řada lidí se v poslední době přeorientovala na PlayStation 4, ale já zůstávám věrná Xboxu. Sice to bylo po neslavném startu s konzolí Xbox One trochu těžké, ale mám pocit, že teď se to opravdu vyplácí. Jejich plány na propojování konzole a PC jsou skvělé, stejně tak vypadá zajímavě i projekt Scorpio – tedy mnohem výkonnější konzole, než je momentální generace, takže se těším!
    Náš producent Vojta Novák vymyslel skvělý projekt, který právě chce ukázat to, že hraní her není nic divného. Ta akce se jmenuje I já jsem hráč a v ní se objevují známé osobnosti, které dokazují, že mimo svou profesi jsou také vášnivými hráči. Měli jsme tam Václava „Noida“ Bártu, Zdeňka Izera, přijde i Jan Kraus. Člověk by si je se hrami nespojil, ale my tím chceme široké veřejnosti ukázat, že na hraní her není nic ostudného.
     "Když jsem chtěla na svůj první fanouškovskej sraz, rodiče mě bez problémů pustili. Probíhalo to u nějakýho chlápka v garáži. Tam jsem objevila skvělou komunitu nových kamarádů, díky kterým jsem se seznámila zase s dalšíma, a pak už to jelo. Krátce poté už jsem měla první práci v časopisu Gamestar."


Alžběta Trojanová: Krásná hráčka

    Je tak docela možné, že podobně dopadne i virtuální realita. Na druhou stranu těžko tohle odhadovat. Svoje želízko v ohni má Facebook s jedním z největších hráčů na trhu – Oculus Rift. Je tady HTC a jejich Vive, který sleduje i pohyb člověka v prostoru, ne jen hlavy. A samozřejmě konzole – konkrétně Sony VR pro PlayStation 4. Situace je tak trochu jiná než v případě pohybového ovládání. Navíc – všechno je teprve v začátcích.
    Svět her je ale doslova přecpaný genderovými stereotypy a polopravdivými mýty. Alespoň se tak tváří. A teď mluvím hned o několika úrovních. Pokud vezmeme hry samotné, ženy jsou většinou až přeakcentovaně ženské, často spoře oděné a narativní struktura většiny příběhů je jasná – hrdina je alfa samec, hrdinka je femme fatale. V další úrovni je svět hráčů širokou veřejností vnímán jako čistě testosteronová záležitost, ke které mají ženy velmi odměřený odstup. Z osobní zkušenosti vím, že to samozřejmě není pravda, neboť hráči a hráčky se rekrutují ze spousty diametrálně odlišných sociálních skupin. Ale takový je obraz.
     "Řekla bych, že jsem měla celkem normální dětství. Dost času jsem trávila sama, i když jsem samozřejmě nějaký kamarády měla. Myslím, že jsem byla jako dítě na svůj věk dost infantilní. Pamatuju si, že jsem si s kamarádkou Jaruškou chtěla na chalupě hrát na Xenu a Gabrielu a ona mi už tehdy říkala, že jsem trapná, že na to už jsme přece velký."


Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
cache: 0000:00:00