Jak na věc


říkanka o zavařování

KONĚ (Ztišení)

    (začínáme v podřepu, přešlapujeme na místě a při tom se zvedáme do stoje do kopce a opačně z kopce, děti se rozběhnou po místnosti, předkloníme se, chytíme nohy za kotníky a takto chodíme po místnosti)
    (Běh po prostoru, ruce mávají. D „zaletí na značku“, dřepne si, dlaně na ramena (jakoby složilo malá křidélka), poskakuje v podřepu a mává „křidélky“)
    Motivace jednoduchou říkankou k provedení cviku jim umožní prožívat pohyb a fyzické cvičení jako hru a zábavu, při níž objeví vlastní tělo a jeho možnosti. Ve spojení s říkankou se rozvíjí koordinace celého těla. Děti si říkanku s pohybem snadno zapamatují! Pohyby je třeba provádět pomaleji, v rytmu, aby je dítě stihlo napodobovat. Fantazii se meze nekladou a jakoukoliv říkanku můžete pohybem doprovázet. Jediným kritériem je jednoduchost.
    (V rozkročení přenášíme váhu z nohy na nohu chytíme se za kotníky, a točíme se dokola houpeme se na zádech výskok)


Můj koníček vraný

    1. NOHY2. Nohy a ruce3. KAŽDÁ RUČKA4. CELÉ TĚLO Dohledat, dodělat5. HOPSANDA6. ŽABKY7. KONĚ (Ztišení)8. NOHY (Švihadlo)9. Ovečky10. HOPSA HEJSA11. CO JE TO?12. ŘEŽU DŘÍVÍ13. ŠAŠEK14. TĚLO15. JAK KRÁL KRALOVAL16. CO UŽ UMÍM17. KAČENKA18. STARÝ ČÁP19. VRABEČEK20. VČELKA21. TULIPÁN A TULIPANÍ22. BLEŠKA23. HRÁLO SI KOŤÁTKO24. MEDVÍDKOVÉ25. MEDVÍDEK26. ŽABÍ BESEDA27. ŽÁBA SKÁČE (Lada – z Budějovicka)28. BROUK29. TAKHLE CVIČÍ30. NA VÝLET31. BUBLINA32. KOS33. BROUČKOVA PROCHÁZKA34. Můj koníček vraný35. Houpala se s kočkou kočka36. Stojí buk37. Stojí dub,38. Vylezl jsem na buk,
    (Převalí se na koberec, předvedou nám kotrmelec. Jdeme pomalou kolébavou chůzí v k kruhu, běžíme, kotrmelec či válení sudů)
    (Běh po prostoru a z něho leh na záda. Vztyk, paže mávají nad hlavou. Pomalý sed (ruce střídavě mávají v upažení. V sedu se rukama napodobujeme veslování)
    Vrabec v zimě, koleda o lišce, koledy o sněhulácích a mnoho dalších se staly nedílnou součástí českých Vánoc. Připomeňte si je a naučte je třeba i své děti. Určitě se jim budou líbit...
    A jak dítě říkanky učit? Ve vhodných chvilkách říkanku dítěti přednášíme, postupně zkusíme některé slovíčko vypustit, počkáme, zda ho dítě doplní, a když ne, tak mu napovíme. Potom zkusíme vynechat jinou část a najednou zjistíme, že stačí napovědět začátek a dítě ji přeříká celou. Básnička je na světě!


Říkanka pro nejmenší děti – Tělíčko

    Tím, jak jsou říkanky rytmické, přímo vybízejí ke spojení s pohybem prstů, rukou, hlavy nebo celého těla. Vztah k tělesnému pohybu bychom měli v dětech rozvíjet a podporovat už od útlého věku. Pohyb by se měl stát jednou ze základních životních potřeb, proto je důležité, aby z něj děti měly radost.
    Houpala se s kočkou kočka,(děti sedí proti sobě zapřené chodidly, drží se za ruce a navzájem se zvedají)
    Miluji vaření mobilní aplikace je jedna z nejobsáhlejších aplikací na českém trhu. Na nic nečekejte a stahujte nekonečnou zásobu receptů do vašeho mobilu!
    Říkejte si s dětmi říkanky a básničky, malujte s nimi, ukazujte, pohybujte se. Prostě si hrajte a obrňte se trpělivostí, protože vaše dítě si pravděpodobně říkanky oblíbí a bude je chtít opakovat znovu a znovu! Ale odměnou vám budou jeho rozzářené oči a báječné chvilky, jež spolu strávíte….
    Máte doma miminko a nevíte, jak  si s ním hrát? Co třeba vyzkoušet různé pohybové říkanky. Nejmenší děti nosíme v klubíčku, natřásáme, nebo otáčíme v prostoru. Větší děti už samy chodí nebo lezou.
    (M zvedá D za ruce nahoru, třepe s jeho rukama, kope s jeho nohama, rukama napodobuje pohyb opratěmi, zkříží D ruce na prsou a ukloní se s ním.)


CELÉ TĚLO Dohledat, dodělat

    Nejznámější jsou asi Mikuláš ztratil plášť, Koleda koleda Štěpáne nebo Hoj ty Štědrý večere, ale je i mnoho dalších. Některé jsou určené především pro Mikuláše a jeho družinu, jiné učitě potěší Ježíška. Najdete zde ale půvabné a jednoduché verše s typickou zimní tématikou. Všechny se dobře pamatují a vaše děti za ně určitě od Mikuláše, andělů, čertů a také od Ježíška dostanou nějakou odměnu…
    Říkanky a básničky jsou nenahraditelné… Rytmus nás provází celým životem a je také významnou součástí naší řeči. Od narození ho vědomě či nevědomě využíváme při komunikaci s miminkem, později v rýmovačkách a říkadlech. Dítě velmi brzy dokáže napodobit rytmus a melodii řeči, dokonce dříve než hláskové seskupení jednotlivých slov. Nejprve si s řečí „pohrává“, vyslovuje rytmicky řadu slov, komolí je, říká slova, která nemají význam. Ale jsou rytmická!
    Mikuláš ztratil plášť, Koleda koleda Štěpáne, Vánoční stromeček nebo Hoj ty Štědrý večere jsou tradiční říkanky, bez kterých by české Vánoce být snad ani nemohly...
    Říkanky nám také můžou pomoci “oživit” a udělat zábavnými a hravými běžné aktivity, které mohou být pro malé děti jinak i nezáživné… Jako například čištění zoubků.
    Děti si rády hrají na zemi. Již malá miminka dáváme na zem, na podložku, snažíme se je stimulovat, podněcovat k tomu, aby zvedaly hlavičku, otáčely se, postupně se plazily a lezly.


BROUČKOVA PROCHÁZKA

    Básničky a říkanky jsou určené především pro Mikuláše a Ježíška, dárky za ně dostávají nakonec i děti, které třeba zlobily. Určitě si na ně vzpomenete a třeba se díky nim alespoň na chvíli vrátíte do bezstarostných dětských let.
    (Chůze po prostoru, klapání rukama jako zobákem, nohy vysoko zvedáme. Některé děti mohou skákat jako žáby. Čápové je chytají. Žáby se mohou zachránit skokem do vody (obruč, kruh z provazu)
    (Stoj s rukama do svícnu, turecký sed, tvář opřít o dlaň, výskok, zatočit se dokolečka, sed na zem, leh na záda.)
    Říkadla a básničky ničím nenahradíme, a pokud je dětem neříkáme a neučíme je, chybí jim jeden z nejpřirozenějších způsobů, jak si osvojovat řeč. Mnoho rodičů se spoléhá na „nácvik“ ve školce a dopouští se tak velkého omylu. Rozvíjení řeči nemůžeme odkládat! Začít v době, kdy nastupuje dítě do školky, je pozdě.
    (chytíme se v kruhu za ruce, jdeme do středu a šeptáme vzdalujeme se a na letí se otáčíme po směru kruhu pustíme se, tleskneme, čapneme, bouchneme do země)


TULIPÁN A TULIPANÍ

    Význam říkanky spočívá nejen ve vnímání jejího rytmu, ale také v rozvíjení percepčních schopností řeči a paměti dítěte. Říkanka jako dialog je ideální na procvičování paměti. Dítě se učí doplňovat vždy vhodné slovo nebo veršík. Děti mají tento druh „dialogu“ velmi rády a snadno se „odpovědi“ učí.
    Ochutnejte báječné cukroví všech druhů, vynikající polévky, smažené ryby, bramborové saláty, dezerty a mnoho dalších vánočních jídel - vybírejte z tisíců našich receptů.
    Dobry den…vse je kradne a inspirujici…muzu poprosit o zaslani mailu s malovanymi basnickami a treba s tipy na knihy nebo brozurky od vas…dekuji…


Houpala se s kočkou kočka

     Obsah stránky: 1. NOHY2. Nohy a ruce3. KAŽDÁ RUČKA4. CELÉ TĚLO Dohledat, dodělat5. HOPSANDA6. ŽABKY7. KONĚ (Ztišení)8. NOHY (Švihadlo)9. Ovečky10. HOPSA HEJSA11. CO JE TO?12. ŘEŽU DŘÍVÍ13. ŠAŠEK14. TĚLO15. JAK KRÁL KRALOVAL16. CO UŽ UMÍM17. KAČENKA18. STARÝ ČÁP19. VRABEČEK20. VČELKA21. TULIPÁN A TULIPANÍ22. BLEŠKA23. HRÁLO SI KOŤÁTKO24. MEDVÍDKOVÉ25. MEDVÍDEK26. ŽABÍ BESEDA27. ŽÁBA SKÁČE (Lada – z Budějovicka)28. BROUK29. TAKHLE CVIČÍ30. NA VÝLET31. BUBLINA32. KOS33. BROUČKOVA PROCHÁZKA34. Můj koníček vraný35. Houpala se s kočkou kočka36. Stojí buk37. Stojí dub,38. Vylezl jsem na buk,
    (Dřep, hlava skloněna, pomalu vstáváme. Prosíme. Hrozíme Rychlé rozběhnutí se do prostoru, po zastavení se skulíme na záda. V lehu na zádech, nohy i ruce směřují vzhůru a třepeme jimi. Válíme sudy Pomalu jdeme do stoje Výskok.)
    (Třídobý, houpavý valčíkový rytmus využijeme k házení velkého lehkého míče. M stojí uprostřed kruhu, děti kolem dokola. M hází míč dětem a ti jí ho vracejí.)

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00